Oprettet: 28. februar 2023
Svarnummer:
16

Indsendt af

Janne Riise Hansen

Virksomhed / organisation

Københavns Lærerforening

Postnr.

1809

By

Frederiksberg c

Høringssvar

Høringssvar fra Københavns Lærerforening i forbindelse med omlægning af læse- skrive- og ordblindeindsatsen. 

 

I Københavns Lærerforening er vi enige i, at det er vigtigt at styrke indsatsen i forhold til elever med læse- og skrivevanskeligheder samt elever som er diagnosticeret som ordblinde. 

 

Københavns Lærerforening mener i denne forbindelse, at det er vigtigt med praksisnær kompetenceudvikling til lærerne og børnehaveklasselederne samt at der bliver afsat de nødvendige ressourcer til efter- videreuddannelse. Det er dog også helt afgørende for effekten af indsatsen, at der bliver afsat de nødvendige ressourcer således at lærerne og børnehaveklasselederne får reel mulighed for og tid til at forberede, evaluere og sparre læsevejledere m.fl. om undervisningen i forhold til læse- og skriveindsatsen på den enkelte skole. 

 

En del af den forslåede indsats indebærer, at der ansættes 1 læsekonsulent i hvert område. Læsekonsulenten vil have til opgave at sparre med læsevejlederne, indgå i undervisning f.eks. igennem co-teaching, etablerer og opretholde forældrenetværk samt udarbejde samt gennemføre ”turboforløb” for eleverne. 

 

Københavns Lærerforening er med forvaltningens forslag bekymrede for, om 1 læsekonsulent i hvert område får en reel mulighed for at yde den nødvendige - og med forslaget forventede - support til alle områdets skoler. 

 

I denne forbindelse vil vi nævne, at man i Århus har ansat 16 læsekonsulenter fordelt på 3 områder og som i alt servicerer 46 skoler herunder kommunes 2 specialskoler.  

 

Københavns Lærerforening mener, at hvis omlægningen af læse- skrive og ordblindeindsatsen skal være bæredygtig, skal der stilles skarpt på kompetenceudvikling til lærere og børnehaveklasseledere på skolerne. Der skal afsættes tid og ressourcer til samarbejde om samt planlægning og evaluering af undervisningen. Der skal afsættes de nødvendige midler til support til skolerne.  

Og sidst men ikke mindst er det vigtigt, at lærerne og børnehaveklasselederne bliver inddraget i processen samt at der bliver tid og mulighed for, at forandringen kan indlejres i praksis på den enkelte skole.  

 

Herudover er vi enige i, at læsepolitikken fra 2008 bør revideres og Københavns Lærerforening stiller sig gerne til rådighed i forbindelse med dette arbejde. 

 

Med venlig hilsen 

 

Københavns Lærerforening