Oprettet: 17. maj 2022
Svarnummer:
11

Indsendt af

Gustav Brade

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Jeg mener, at forslaget om at lade rode 277 overgå til Bellahøjs koledistrikt er en fremragende ide. Ikke alene vil forslaget understøtte BR’s fælles dagsorden om en blandet folkeskole og trygge skoleveje, det vil også afhjælpe Brønshøj skoles overfyldte klasselokaler, samt bidrage til en positiv retning for Bellahøj Skole. Området har tidligere været underlagt Bellahøjs Skoledistrikt, og det er derfor som naturligt at det falder tilbage til skolen. Bellahøj Skole har gentagne gange anmodet om, at gennemføre denne ændring.

Socioøkonomisk udvikling
Bellahøj Skole er i en bekymrende udvikling med et dalende elevtal og en af kommunens laveste socioøkonomiske scorer – som trækker både attraktivitet og brug af ressourcer i negativ retning. Denne udvikling står i stærk kontrast til eksempelvis Brønshøj Skole, som er inde i en glædelig udvikling med stor tiltrækningskraft og et markant højere gennemsnitligt socioøkonomisk niveau og flere resursestærke familier.

Det fremgår af BUF’s indstilling, at socioøkonomien i distriktet til Brønshøj Skole er væsentligt bedre end i distriktet til Bellahøj Skole. Rode 277 er blandt de socioøkonomisk stærkeste roder i distriktet til Brønshøj Skole, og ændringen vil derfor understøtte den poltiske dagsorden om mere blandede skoledistrikter. Bellahøj Skoles socioøkonomiske scorer ligger på -0,42, mens Brønshøj Skoles ligger på +0,44. En meget markant forskel, på trods af, skolerne kun ligger med 600 meters afstand. Det mener jeg ikke, at Københavns Kommune kan være bekendt. 

Bellahøj blev sidste år optaget på listen over udsatte boligområder, og 2/3 af skolens distrikt kommer herfra. Skolen er for nyligt kommet på kommunens liste over udsatte skoler, og der skal nu iværksættes en faglig handlingsplan. En ændring af distriktet vil bidrage til at sætte positivt skub i skolen. 

En sikrere skolevej for børnene i rode 277

Med forslaget vil børn i Rode 277 kunne komme til Bellahøj Skole via en fredelig sti på tværs af pracelhuskvarteret. Dermed skal de ikke krydse Brønshøjvej, som ifølge Teknik- og Miljøforvaltningens Trafiktællinger er en meget trafikeret vej med over 5.000 køretøjer dagligt, heraf over 10% tung trafik. Både linie 2A og 10 kører højfrekvent på vejen, som skærer sig imellem Rode 277 og Brønshøj Skole.

 

Bedre udnyttelse af kapaciteten
Brønshøj Skole og Bellahøj Skole står overfor to modsatrettede udfordringer. Begge skoler er normeret og har driftsbudgetter til 4 spor. Men overbelægningen på Brønshøj Skole medfører store, fulde klasser i 4 og 5 spor i de kommende år, mens Bellahøj langt fra har elever nok i distriktet. Samtidig er der som nævnt mange børn i distriktet, som ikke søger ind på skolen.

På Bellahøj er der for få uger siden lavet klassesammenlægning i Børnehaveklassen, hvor der nu er to klasser med sammenlagt ca. 50 børn.  Ligeledes er der netop lavet klassesammenlægning i 7. klasse, som nu har kun to spor. På Brønshøj Skole er der over 100 børn i Børnehaveklassen. Det er ikke holdbart for skolen, som har kapacitet til 4 spor, og står nyrenoveret og funklende klar til at modtage en masse søde børn. Samtidig er det en stor udfrodring ift. driftsøkonomien og den langsigtede planlægning for skoleledelsen. 

Jeg noterer mig, at BUF ikke anbefaler at gennemføre ændringen med henvisning til, at Brønshøj Skole på sigt vil falde tilbage i normalt niveau med 4 fulde klasser i indskolingen. Men samtidig skrives der i indstillingen at Ændringen forventes at medføre, at Brønshøj Skole i skoleåret 2023-24 og i de efterfølgende år danner fire 0. klasser til hvert skoleår, svarende til skolens kapacitet.Således forventes ændringen altså ikke at have negativ kapacitetsmæssig påvirkning på Brønshøj Skole. Dertil vil den bidrage til, at den ledige kapacitet på Bellahøj kan udnyttes i større grad.

 

Understøtte børnefællesskaber fra før-skolen

De fire børnehaver i Rode 277 (på Håbets Allé og Tuxensvej) spreder i dag børn til både Bellahøj og Brønshøj skoler. Ved at underlægge Rode 277 vil flere børn kunne følge hinanden fra Børnehave til indskoling, og dermed knytte stærke relationer, der kan understøtte trygge fællesskaber i indskolingen.