Oprettet: 28. januar 2022
Svarnummer:
8

Indsendt af

dorte rudi andersen

Virksomhed / organisation

Bestyrelsen Børnefortællingen

Postnr.

1616

By

København V

Høringssvar

Kære BUF,

Vi har i Klynge VVK-E - Børnefortællingens bestyrelse drøftet organiseringen af ledelsen i klynger i forbindelse med de yderligt tildelte ledelsesressourcer.

Først skal det understreges, at der er fuld enighed om den indmelding Børnefortællingens klyngeleder melder ind til forvaltningen.

Da vi som bestyrelsen er medansvarlige for at sikre den faglige kvalitet i klyngens dagtilbud, finder vi det dog vanskeligt at komme med en kvalificeret anbefaling, da vi ser et behov for, at der gennemføres en afdækning af, hvilket behov for ledelsesaflastning de eksisterende pædagogiske ledere sidder med, før man stiller kriterier til anvendelsen af de ekstra ressourcer.  

Af den grund ønsker vi at gøre opmærksom på en undren vi sider med.

Vi kan læse i referat fra møde i Børne og ungdomsudvalget a´ 15. december 2021, ”at der er opmærksomhed på et fortsat behov for forenkling og reduktion i omfanget af administrative opgaver for især de pædagogiske ledere”. 

Dette stemmer overens med den konklusion vi i overvejende grad kom frem til ved fælles forældrerådsmøde i Børnefortællingen i december 2021.

Vi undrer os derfor over, at man tilsyneladende ikke har lavet en afdækning af, hvor de eksisterende ledere føler sig begrænset af administrative opgaver i forhold til at løse hovedopgaven med at sikre den faglige kvalitet bl.a. via en styrket personaleledelse.

Uden en sådan afdækning er det begrænset hvordan vi som bestyrelse kan anbefale en anvendelse af de tildelte midler, der kan medføre en styrket pædagogiske ledelse i samtlige af klyngens institutioner.

Hvad vægter BUF i definitionen af styrket ledelse?

Vi ser i høj grad en Styrket faglighed ud fra det perspektiv, at lederne klædes på til at understøtte en god kollegial kultur i organisationen, skabe rum til faglige refleksioner og understøtte et godt forældresamarbejde. 

Vi ved, at vores institutioners ledere er på dagtilbudsuddannelse lige nu. I den forbindelse kunne det være interessant for os som bestyrelse at blive orienteret om, hvad der ligger i BUFs definition af styrket ledelse. Det er en nødvendig indsigt for at kunne anbefale en mest effektiv prioritering af de midler der er afsat til styrket ledelse i de københavnske dagtilbud. For os er øget ledelse ikke nødvendigvis lig med bedre ledelse.

Bliver vores ledere klædt på til den komplekse opgave det er at lede medarbejdere i en praksis, der bygger på relationer, som er styret af et hektisk og uforudsigeligt hverdagsliv, hvor det ofte er øjeblikket og stemningen, der påvirker ledelsen af kerneopgaven?

Vi ved at en overvejende del af lederne har en diplom i ledelse, hvor de bl.a. har arbejdet med styringsstrategier, evalueringspraksisser, effektmålinger og strategier. Men, hvis vi skal til at anbefale pædagoger med ledelsesopgaver, hvad mener BUF så, der skal til for at opkvalificere de pædagoger, der er interesserede i denne opgave? Tager man yderligere stilling til, at de øgede ressourcer ikke spises op af interne koordinerende opgaver, og hvad tænker man med den børnetid pædagogerne afgiver, i en periode, hvor det er svært at rekruttere uddannede pædagoger?

Vi håber I har mulighed for at besvare vores undren, og anerkender desuden de tildelte midler for at skabe institutioner af høj kvalitet i kommunen.

Med venlig hilsen

På vegne af bestyrelsen i Børnefortællingen

Dorte Rudi Andersen