Høringssvar vedrørende Hamletsgade - lokalplan 631

Oprettet: 7. oktober 2022
Svarnummer:
78

Indsendt af

Hallgeir Wilhelmsen

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Jeg så gerne, at grunden i stedet blev åbnet op for folket, men I har nok besluttet jer, og det bliver sikkert flot.

Jeg vil gerne påpege nogle trafikale konsekvenser. De nuværende trafikale begrænsninger medfører nemlig, at så godt som al trafik til dette byggeri flyttes hen forbi Rådmandsgade skole (R). Bogstaverne i parentes i teksten henviser til bogstaverne på det vedhæftede billede.

Når man kommer langs Tagensvej (retning Bispebjerg) med bil, er der venstresving forbudt ved Hamletsgade (B). Det medfører at man kun kan komme ind til området langs de små veje inden krydset, eller til venstre ved Heimdalsgade (A), efter forbuddet. Pga. trafikmængden på Tagensvej, er den eneste reelle indgang til området (og dette byggeri), når man kører langs Tagensvej (retning Bispebjerg), at man kører ind inden krydset, ved Rådmandsgade (C), hvor der er lyskryds. Dvs. forbi Rådmandsgade skole (RR).

Kommer man langs Tagensvej (retning Jagtvej) må man godt dreje til højre ved Hamletsgade (B). Der er dog venstresving forbudt ved Nannasgade (I), hvor der også er opsat en midterrabat (tror jeg det hedder). En måde at undgå rabatten på er, at køre ind på Heimdalsgade (A), forbi Rådmandsgade skole (Heimdalsgadeafdelingen, RH), langs Overskæringen (et gadenavn), til venstre ved Hamletsgade, og derfra ind på Nannasgade (I). Rabatten skaber derfor unødig trafik forbi Rådmandsgade skolen og skolevejen.

Venstresving-forbuddet ved rabatten (I) bliver i øvrigt ikke overholdt. Det er det ikke blevet siden Ayfer Baykal var teknik- og miljøborgmester. Vi havde hende på rundvisning, hvor hun måbede i dette kryds. Bilisterne kører over i modsat kørebane, og ind på Nannasgade, eller laver en u-vending efter rabatten. Resultatet af det projekt Ayfer igangsatte, flyttede lidt trafik fra Baldersgade til Ægirsgade, men dette krydset er ikke blevet bedre siden. Jeg blev (igen) næsten kørt ned i krydset for et par uger siden. Politiet har andet at tage sig til med, siger de.

Kommer man i stedet langs Jagtvej (fra Østerbro), skal man ind på Mimersgade (D) for at komme hen til Nannasgade. Igen forbi Rådmandsgade skolen (RR). I myldretiden er dog Jagtvej så presset, at de fleste nok vælger at køre ind på Tagensvej, og derefter til venstre i krydset ved Rådmandsgade (C). Igen forbi Rådmandsgade skole.

Kommer man langs Jagvej (fra Åboulevarden), kan man vælge at køre helt hen til Mimersgade (D), og forbi Rådmandsgade skole (RR). Men pga. Jagtvejens popularitet, vælges dog oftest Stefansgadekvarteret, og derfra Gormsgade (F), og igen Mimersgade, osv.. Igen mere trafik på på skolevejen.

En anden populær vej er Haraldsgade-Hermodsgade-Ægirsgade-korridoren, som nok også vil blive mere travl, når man fx kommer fra Lersøparkallé eller Lyngbyvejen. Hertil kommer også Titangade-Rådmandsgade-korridoren og Lersø Parkallé-Rådmandsgade-korridoren. Igen forbi Rådmandsgade skole (RH).

Kommer man fra Hillerødgade, kan man vælge to veje. Den ene er langs Lundtoftegade (H). Denne rute er der i virkeligheden ikke så mange problemer ved, ifm. dette byggeri, hvis vi lige ignorerer Esromgade-Heimdalsgade-korridoren (G). Den anden vej er langs Nørrebrogade. Her kan man kun køre ind i kvarteret ved Thorsgade (E), og derefter til venstre ved Mimersgade, og igen forbi Rådmandsgade skole (RH).

Kommer man fra Nordvest, havner man også på Hillerødgade (se over).

Dvs. som det er nu, medfører de ydre trafikale begrænsninger, at så godt som al trafik i kvarteret føres hen forbi Rådmandsgade skole, både Heimdalsgade-afdelingen og Råmdandsgade-afdelingen. Rådmandsgade skole er i forvejen især udsat, fordi Mimergadekvarteret (sammen med Stefansgadekvarteret og Hillerødgade), bruges til at aflaste Jagtvej og Lygten, især i myldretiden. Der er rigtignok et projekt igang, omkring trafikken omkring Rådmandsgade skole, men det handler vidst kun om Mimersgade, og ikke aflastningstrafikken på tværs, som er det egentlige problem.

Der er i tillæg projekteret et forholdsvist stort institutionsbyggeri på Baldersgade, som også vil medføre en hel del mere trafik forbi skolen, på samme vis som beskrevet over, bl.a. fordi Baldersgade er lukket helt ude ved Nørrebrogade.

Det virker MEGET mærkeligt, at forsøge at lave trafikken omkring Rådmandsgade skole mere tryg, og samtidig tilføre endnu mere biltrafik, som dette projekt vil medføre.

I har nok, som nævnt, allerede besluttet jer, så jeg tvivler på, at mit høringssvar vil ændre jeres mening om byggeprojekterne, men I bliver nødt til at gøre noget ved trafikken først. Det mest oplagte er nok at indføre de trafik-øer/-enklaver i Mimersgadekvarteret, som fx Enhedslisten taler og taler om (men ikke gør noget ved), og som borgerne i området har råbt om siden lang tid inden Ayfer Baykal var på besøg i området. Hovedformålet bør være at stoppe den gennemkørende trafik. Dvs. åbne op UDE langs de store, egnede veje, og lukke for gennemkørsel INDE i kvarteret. Fjernes den gennemkørende trafik, vil den øvrige trafik være til at leve med. De fleste ville være tilfredse med et par pæle til på udvalgte veje, så det burde ikke engang være dyrt at gennemføre.

Jeg synes derfor I skal sætte dette projekt i bero indtil de øvrige trafikale problemer er blevet løst en gang for alle, da dette projekt kun vil forstærke de nuværende trafikale problemer.
Mvh. Hallgeir.