Høringssvar vedrørende Hamletsgade - lokalplan 631

Oprettet: 29. september 2022
Svarnummer:
24

Indsendt af

Anne-Dorte Hesselholt

Postnr.

2200

By

Kbh. N

Høringssvar

Markant forringelse af trafiksikkerheden på kvarterets skolevej Nannasgade og øvrige små beboelsesgade som følge af adgangsvejs placering i Nannasgade. Forøget støj og luftforurening i vores beboelseskvarter.

Borgerne ønsker et grønt og kulturhistorisk byrum omkring Kingos Kirke i Nannasgade fastholdt.

Hvis København Kommunes lokalplansforslag gennemføres, vil det medføre en betydelig forringelse af trafiksikkerheden på Nannasgade, som er den centrale skolevej til Rådmandsgade Skole. Hvis forslaget gennemføres, vil det undergrave mange års arbejde for at højne trafiksikkerheden og begrænse mængden af trafik, støj og luftforurening i vores beboelseskvarter. De små beboelsesgader er på ingen måde egnet til at fungere som adgangsveje for kørsel til det kæmpe kontorbyggeri, som kommunen vil tillade opført midt i vores beboelseskvarter. Trafikstøjen overstiger allerede nu markant de vejledende grænseværdier for boliger, og hastigheden på bilisterne fra lokalplansområdet er høj.

Derfor er det et ændringskrav til lokalplansforslaget, at:

  • Adgangsvejen til området og nedkørslen til parkeringskælder flyttes til Hamletsgade, der er en større gade og adgangsvej til kvarteret. Derved vil person- og lastbilkørsel til området belaste skolevej og beboelseskvarteret mindst muligt.
  • De eksisterende bestemmelser om pladsdannelse foran Kingos Kirke, og Nannasgade som byrum mellem Baldersgade og Hamletsgade i lokalplan Hamletsgård nr. 190 fastholdes i en ny lokalplan

Skolevej, ’Den grønne ring’ og indsats for trafik-, støj- og forureningsdæmpende foranstaltninger vil blive undergravet af lokalplansforslaget, hvis det vedtages

Det fremgår af lokalplansforslaget, at hele det sydlige område med det nye kontorbyggeri, vil blive betjent af én adgangsvej fra Nannasgade, der leder ind til nedkørslen til områdets parkeringskælder, ligesom al anden kørsel, herunder renovations- og lastbilkørsel, varelevering, handicapbusser og øvrig parkering på terræn også skal foregå via denne ind- og udkørsel (side 7 og tegning 3a og 4).

Uvedkommende trafik på skolevejen og i vores beboelsesgader

Trafik- og Miljøudvalget godkendte i 2008 vores Trafik- og Byrumsplan udviklet under Områdefornyelsen Mimersgadekvarteret. Nannasgade blev udpeget som skolevej til Rådmandsgade Skole, og der blev taget initiativer for at sikre færdslen for de mange børn fra bl.a. Mjølnerparken til skolen. Fodgængerovergangen på hjørnet af Hamletsgade/Nannasgade er blevet forbedret med en helle, og der er indført ’venstre sving forbudt’ fra Hamletsgade til Nannasgade og fra Hamletsgade til Mimersgade. Dette betyder, at al trafik fra Tagensvej til lokalplansforslagets adgangsvej i Nannasgade kommer til at ske via vores små beboelsesgader Ægirsgade, Vølundsgade og Rådmandsgade og videre ad skolevejen Nannasgade. Fra Jagtvej, Hillerødgade og Frederikssundsvej vil biltrafikken komme via Mimersgade og søge ned ad vores beboelsesgader Baldersgade og Bragesgade til Nannasgade. Se vedlagte kort.

Forringelse af trafiksikkerheden på ’Den grønne ring’ for bløde trafikanter

Nannasgade, Rådmandsgade, Baldersgade og Bragesgade er i Trafik- og Byrumsplanen udpeget til at indgå i ’Den grønne ring’ af veje, der forbinder børneinstitutioner inde i kvarteret, og som skal udformes med særlig hensyntagen til de bløde trafikanters færden, herunder specielt skolebørn til Rådmandsgades Skole. På Rådmandsgade ved skolen er der så sent som i sommeren 2022 gennemført et ’Sikker til Skole’ tiltag. Mere uvedkommende trafik på vores beboelsesgader vil undergrave effekten af dette tiltag.

Mere end fordobling af trafik til lokalplansområdet

De eksisterende 92 p-pladser på det sydlige terræn i lokalplansområdet er i dag fuldt optaget af de ansattes personbiler. Fordoblingen af kontorarealet vil medføre en fordobling af parkeringspresset fra personbiler. Det er utopi at tro, at ansatte i det nye store kontorbyggeri vil køre mindre i bil til området, end de nuværende ansatte. Hertil kommer trafik fra container- og renovationslastbiler, handicapbusser, samt kunde-, leverandør- og varebiler til de mange små virksomheder, som forventes i det nye byggeri. Denne trafik har ingen ærinde på vores beboelsesgader og skolevej, og er en helt uacceptabel trafik-, støj- og forureningsbelastning i vores små beboelsesgader.

Støjforurening fra trafikken

Det har været en mangeårig kamp at få indført trafik-dæmpende foranstaltninger i kvarteret, og vi er slet ikke færdige. Støjmæssigt er Mimersgadekvarteret også et af de mest belastede kvarterer i København. Allerede med den eksisterende kontorbebyggelse på området har vi store støjgener fra lastbilkørsel til og inde i lokalplansområdet. Trafikstøjniveauet ligger mellem ca. 58-73 dB for Nannasgade, Hamletsgade og friarealer, hvilket svare til 2-4 gange den vejledende grænseværdi på 58 dB. (En stigning på 3 dB svarer til en fordobling af støjen).

Derfor er det uforståeligt, at der bliver udsendt et lokalplansforslag, der gør skoleveje og beboelsesgader til adgangsvej for en kæmpe kontorbygning, for slet ikke at tale om den voldsomme belastning det langvarige byggeri vil medføre for kvarteret og dets beboere.

Derfor forventer vi naturligvis også, at det sikres, at al kørsel til byggepladsen sker via Hamletsgade og Tagensvej-slippen, så der ikke kommer til at foregå byggeplads-kørsel ad vores skolevej og små beboelsesgader.

Beboerne ønsker en kulturhistorisk plads foran Kingos Kirke - og Nannasgade som grønt byrum og legegade 

Siden Trafik- og Byrumsplanen for Mimersgadekvarteret blev udviklet sammen med beboerne i kvarteret har det været et stærkt ønske at få etableret en åben plads foran Kingos Kirke, der kan fremhæve kirken og dens placering i kvarteret jf. den nuværende lokalplan Hamletsgård nr. 190. Her er der stort potentiale for at etablere en lys, åben og solbeskinnet plads i kulturhistoriske rammer mellem Kingos Kirke og Klosteret A/B, hvis bygning har en høj bevaringsværdi på 2 – i diametral modsætning til den foreslåede uinteressante ”Holger Petersen-passage” mellem 4-5 etagers højt nybyggeri inde på lokalplansområdet. En plads foran kirken vil være attraktiv for ophold for naboerne og vil kunne bidrage til at holde de nuværende lyssky aktiviteter væk fra kirkens område. Den del af Nannasgade, der ligger mellem Hamletsgade og Baldersgade har ligeledes et stort potential for at få ’børnene tilbage i gaderne’ og blive omdannet til en grøn legegade kun med kørselsadgang for kirken jf. den nuværende lokalplan nr. 190. Her vil der også kunne plantes mange nye træer, uden at de kommer til at tage dagslys fra beboelsesejendomme. Se vedlagte foto.

En placering af adgangsvejen til lokalplansområdet i Nannasgade vil være ødelæggende for disse attraktive fremtidige muligheder.

Derfor foreslås det, at:

  • Adgangsvejen til området og nedkørslen til parkeringskælderen flyttes til Hamletsgade, så biltrafikken og lastbilkørslen til området belaster kvarteret mindst muligt
  • De eksisterende bestemmelser om en pladsdannelse foran Kingos kirke, og Nannasgade som byrum/friareal mellem Baldersgade og Hamletsgade i lokalplan Hamletsgård nr. 190 fastholdes i en ny lokalplan  

Dette høringssvar er udarbejdet på baggrund af en drøftelse på et beboermøde om lokalplansforslaget den 6. september 2022. På mødet deltog 30 beboere fra Nannasgade, Baldersgade, Hamletsgade og Tagensvej. Beboermødet blev arrangeret af borgere fra gaderne omkring området for lokalplansforslaget, som følge af at der ikke har været nogen borgerinddragelse under udviklingen af lokalplansforslaget.

Venlig hilsen

Anne-Dorte Hesselholt

Baldersgade 63,4.th.

2200 Kbh. N