Oprettet: 27. juli 2021
Svarnummer:
368

Indsendt af

Mads Aarup

Postnr.

1204

By

København K

Høringssvar

Som beboer i Middelalderbyen bakker jeg 100% op om forslag 354 samt Valby og Indre By Lokaludvalgs svar nr 10 og nr 18.
Det er beskæmmende, at se branchen mobilisere udeforstående - og uforstående - medarbejderes ensidige støtte af branchens forslag og kommercielle interesser. 
Som beboer og stor fan af København - vores alle sammens hovedstad og Scandinaviens største by - har vi et fælles ansvar for at dreje nattelivet fra det pt primært drukbaserede natteliv til det mere kulturbårne aften- og natteliv, hvor alle kan føle sig trygge og og nyde byen og få en nogenlunde sikker nattesøvn, hvis man skulle være så heldig at bo eller blot overnatte i byen.
Hvad enten vi taler om Restaurations- og Nattelivsplanen eller de nye Byrumsforsøg, er det endvidere vigtigt at sikre håndhævelse af gældende regler. Nattelivet tiltrækker en del uønsket trafik såsom narkosalg og cruisende muskelbiler med truende og stærkt støjende kørsel i de smalle stræder. Med byrumsforsøgene, hvor flere stræder er afsat som gågader med kun kørsel tilladt for beboere, holder lovlydige bilister sig nu væk, således at der er blevet bedre plads til bøllebiler samt taxaer, som heller ikke ser eller overholder skiltningen. Trafikken i byrumsforsøget er tiltaget og dens gener er vokset både i takt med genåbningen af nattelivet såvel som de nye byrumsforsøg.
Den primære årsag til generne er Politiets manglende patruljering i gaderne. De er hurtige nok til at komme, når slagsmål eller uheld rammer, men deres fravær og mangel på almindelige patruljering er slående, hvilket giver frit lejde til bilisterne og for den sags skyld også alle de mennesker, som lader deres vand i beboernes indgangspartier. Det siges, at København har en egentlig Pissekultur. Man ser jævnligt såvel mænd som kvinder stå og hyggepisse sammen i portene som det mest naturlige i verden uden tanke på stanken i beboernes hovedindgange. Hvis politiet var mere synlige og ikke kun sjældent patruljerede i biler bag lukkede ruder i gågaderne, ville sikkerheden og trygheden øges og stanken formentlig reduceres.