Oprettet: 16. juli 2021
Svarnummer:
42

Indsendt af

Karen Molin Holste

Virksomhed / organisation

privat

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Forebyggelse er væsentligt i planlægningen af et godt bynatteliv. Forebyggelse kan tilrettelægges, så ressourcerne anvendes til dialog og udvikling. Eventuelle senere overtrædelser kan naturligvis forekomme, men det forudsættes da, at bevillingshaver er bekendt med regelsæt og dermed med konsekvensen af en eventuel overtrædelse.

Håndhævelse af gentagne overtrædeler vil herefter kunne legitimeres. Sikring af, at gentagne og bevidste overtrædelser har konsekvens, vil virke forebyggende, sikre dialogen om et godt natteliv og dermed en succesfuld nattelivsplan.

Bevillingsprocessen

15 TMF-tilsyn og udtalelser i bevillingssager

Dette er afgørende for et velfungerende natteliv. I dag deltager alene en forvaltningsenhed uden involvering af øvrige forvaltningsenheder.

26 – særlige vilkår ved meddelelse og fornyelse af bevilling

Dette er afgørende for et velfungerende natteliv. Det forudsætter dog, at forudsætninger for bevilling bekræftes af tilsynsmyndighed, ligesom tilsynsmyndighed skal føre tilsyn med vilkårs overholdelse.

Kvalifikation af beværtningstype

Kvalifikation af beværtningstype bør ligeledes være afgørende for bevilling, idet et værtshus i dag ikke bare er et værtshus. Der er væsensforskel på drift og klientel, der naturligt påvirker omgivelserne og derfor bør have betydning for bevillingen. Dette kan i øvrigt kvalificeres ved tilsyn.

Bevillingens længde (8 år) er derfor uhensigtsmæssig, da ændringer bør tilgodeses.

Kontrol af faktiske forhold

I forbindelse med bevillingsprocessen bør de faktiske forhold kontrolleres, herunder areal, da dette er afgørende for antal tilladte gæster og dermed beværtningens karakter og type. Eksempelvis er ”vores værtshus” vokset 50 kvm på en periode på 15 år.

Tilsyn - nat

2 Markant udvidelse af natteværter

Borgeren som tilsynsmyndighed er ikke hensigtsmæssig men er i dag det faktiske udgangspunkt. Et selvstændigt korps, der af egen drift udfører opsøgende arbejde i områder, der er særligt belastede vil være en hensigtsmæssig løsning.

14 styrkelse af støjvagten

Styrkelse og ikke mindst effektivisering ved etablering af elektronisk system, der kan oplyse støjvagten om igangværende sager og trufne afgørelser/pålæg til bevillingshaver ville være et fornuftigt tiltag. Elektronisk indmelding vil kunne løse kommunikationsvanskeligheder i den nuværende proces (via rådhusbetjente)

Tilsyn - drift

Det er af afgørende betydning, at der etableres en løbende dialog med bevillingshavere, eksempelvis ved årlige møder, hvor klageforhold og tilsyn kan gennemføres. En sådan dialog kan forebygge eskalation af konflikter, ligesom der straks kan ske afklaring af udeståender.

Tilsyn bør foretages som en koordineret indsats, således at alle myndigheder er repræsenteret for bemærkninger om forhold til drøftelse i henhold til gældende regulativer. Her bemærkes, at visse regulativer kan være opfyldt, eksempelvis for støj, men ikke i en byggeteknisk gennemgang, eksempelvis en ventilation, der ikke som forudsat har afkast over tag, men samtidig opfylder støjregulativet.

Sammenhæng i tilsyn vil ligeledes kunne forebygge manglende konsekvens i godkendelser. I det tilfælde at en myndighed oplever fortsatte overtrædelser vil en anden myndighed i dag kunne træffe afgørelse, der underbygger overtrædelsen, eksempelvis gentagne støjklager vedrørende udendørs aktivitet men med samtidig tilladelse til udeservering.

Håndhævelse

27 – håndhævelse overfor uansvarlige aktører

Deltagelse af alle relevante forvaltningsenheder i tilsynsprocessen.

Dette er centralt og som opfølgning på bevillingsmyndighedens arbejde.

Håndhævelse forudsætter dog en effektiv tilsynsproces med koordineret tilgang til en drift. I dag kan en myndighed på tilsyn godkende mens en anden myndighed kan give afslag. Dette skaber forvirring.

Håndhævelse forudsætter samtidig, at der træffes beslutninger! Egentlige afgørelser med begrundelse samt mulighed for forbedring udstedes ikke, hvilket gør dialogen meget vanskelig. Gentagne overtrædelser bør påvirke bevilling og ret til at drive drift i nattelivet.

Samtidig bør det sikres, at klager behandles inden for rimelig tid. En sagsbehandlingstid på mere end 6 måneder og ofte mere end et år, er ikke tilfredsstillende. Klager skal afsluttes med en fyldestgørende skriftlig dokumentation.

Klare og objektive regelsæt

Fortolkning af regelsæt bør ikke være muligt. Det bør derfor tilstræbes, at der er klare og objektive regelsæt, således at drøftelsen ikke ender med en skønsmæssig vurdering af ”til gene”. Støj, støv og lugt vurderes af forvaltningen skønsmæssigt, idet lugtgenere for natteliv alene kvalificeres om røglugt. Det er naturligvis uhensigtsmæssigt, da der kan være andre lugtgener.

Reglerne bør baseres på maksbelastning i forhold til virksomhedstype og karakter af virksomhed, heraf også hensigtsmæssigheden i at kvalificere kundegrundlag. Dette kan bevillingshaver så indrette sig efter i valg af lokale og vurdering af lokalets egnethed til den pågældende drift.

Borgeren som tilsynsførende er ikke hensigtsmæssig – men er givet en nødvendighed. Her bør billede dokumentation (med forbehold for overtrædelser af samtlige regelsæt inden for dette område) være tilstrækkeligt. De natlige seancer, som forvaltningen i dag forudsætter, at borgeren står til rådighed for, synes ikke rimeligt.

Uddannelse og udvikling

Uddannelse – forvaltning

Afgørelser af skønsmæssig karakter kan træffes med fyldestgørende begrundelse og dokumenteres på sagen. Afgørelser (påbud) skal fremstå klare og utvetydige for såvel borgeren som den erhvervsdrivende for sikring af håndhævelse.

Henvendelser skal besvares hurtigt og kompetent – og altid med notat på sagen.

Sædvanlig opfyldelse af forvaltningsretlige regler, særligt med fokus på skønsmæssige afgørelser, bør introduceres generelt og særligt i de afdelinger, hvor dette ikke i dag er tilfældet.

Borgerens rolle og status skal være entydig.

Uddannelse - bevillingshaver

Uddannelse og løbende dialog med bevillingshaveren er afgørende for forståelse hos den erhvervsdrivende. Flere bevillingshavere har ikke kendskab til basale regulatoriske forhold (manglende kendskab til lovgivningen er ikke en undskyldning for overtrædelse). Dette kan varetages ved obligatorisk kursus i forbindelse med opnåelse af bevilling.

Kursus kan naturligvis tilrettelægges efter virksomhedens kvalifikation samt modenheden hos bevillingshaver.

Bevillingshaver vil herefter kunne tage ansvar for sin drift og kende til sine rettigheder og pligter. Udvidet ansvar for eksempelvis omgivende arealer vil være en naturlig del af dette.

 

Tak for muligheden for at kommentere. Vi glæder os til, fortsat, at have et spændende og attraktivt natteliv i København, som beboere og brugere af dagen og natten.

Mange venlige hilsner

Karen Molin Holste