Oprettet: 24. januar 2021
Svarnummer:
2

Indsendt af

Alvaro Fonseca

Virksomhed / organisation

Barbara Kleinlercher

Postnr.

2450

By

København

Høringssvar

Hej,

Som beboere af Andelsboligforening Vildrose, beliggende meget tæt på forskellige projekter, vil jeg gerne gøre opmærksomme på nedenstående bemærkninger. 

1) K2.26 Afkobling - KV72 Karens Minde Aksen

2) K1.71 Arealreservationer og udløbspunkt for KV84 Valby Skybrudstunnel

3) K1.75 KV72 Karens Minde-Aksen og KV85 Renden

- Til selve konstruktionen af regnvandsbassinet langs Strandparksskolen skal man garantere de højeste krav til sikkerhed, især ift. de mange børn der benytter området til rekreation og lege. Dertil følger også at vandkvaliteten i bassinet skal sikres således at lugtgener og forurening undgås. Dette er især vigtig da bassinet vil anvendes til opmagasinering af vejvandet også, og da bassinet vil have et permanent vandspejl der vil fungere som renseanlæg for daglig regn, så skal det højeste vandkvalitet garanteres som en del af det daglig drift af bassinet, for ellers kommer det til at påvirke os beboere ret meget. 

- Ved kraftige regn vil regnvandsbassinet langs Strandparksskolen oversvømme ”en større del af området”, men dette burde ikke ske ved almindelig og mellem-kraftige regn da pumpen vil sikre tømning. Det vigtigst i denne forbindelse (ved skybrud) er at sikre af design af bassinet medfører en terrænregulering der sikrer at vandet ikke løber over til os i Vildrose, i tilfælde at pumpen ikke kan følge med. Hvis design af bassinet (og pumpen for den sags skyld) ikke udføres på en tilstrækkelig måde, kan det have negative konsekvenser for os der bor ved siden af. Der skal dermed sikres, at pumpen bliver designet til at tømme området hurtigt og effektiv under et skybrud, så der ikke opleves overfladevand der kan trænge ind i vores matrikel.

- På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at se hvordan afløbsledningen (med udløb til Enghave Kanal) under banelegemet tænkes at blive udført. Vi vil gerne sikre os at udførelsen af afløbsledningen bliver gjort på en måde som tager hensyn til "skoven" ved siden af vores matrikel, og som repræsenteret en stor rekreationsværdi for hele foreningen. Skal ledningen anlæges ved at anvende tunnelering, vil vi helt klart foretrække anlæggelsen af modtage skakt. 

- Omkring etablering af byggepladsen eller byggepladserne ifm. udførelse af projekter K2.26 og K1.75. Vi vil gerne bede om at byggepladsen og tilhørende adgangsveje anlægges således at "skoven" ved siden af vores matrikel bibeholdes (anvendelse af skoven, ret forstået) i hele byggeperioden. Ellers forsvinder det højeste rekreationsværdi vi har i vores område.

- Til informationsmøde d. 18. januar (for Valby Skybrudstunnel) blev der oplyst at det var endnu uafklaret om Enghave kanal arbejdspladsen skal være startskakt eller modtageskakt. Vi vil hermed bede om at Enghave kanal arbejdspladsen bliver udført som en modtageskakt da der ligger rigtig mange helårsbeboelse meget tæt på, og området oplever en kraftig traffik af mennesker der anvender tippen (det største rekreativt værdi vi har i området). 

Til sidst er det vigtigt for os at høre om I har indtænkt i jeres planlægning og beslutninger, et potentielt projekt fra Banedanmark som (hvis det bliver et realitet) kommer der til at have en stor betydning for udløbspunkt UK16 ved Enghave Kanal. Dette handler om et dokument fra Banedanmark: "Beslutningsgrundlag. Ring Syd (Glostrup St. – Kalvebod – Ørestad St.)" fra November 2017. Link til dokumentet er:

https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Ring-Syd/BDK_Beslutningsgr_Ring-Syd_121217ENDELIG.pdf

I dette dokument fremgår der, at:

"Udbygningen med overhalingsspor mellem Kalvebod og Ny Ellebjerg Station til brug for overhaling af godstog er undersøgt i to varianter hhv. ét midt liggende overhalingsspor og to sideliggende overhalingsspor. Undersøgte løsninger:

• Grundløsning med et midtliggende overhalingsspor.

• Alternativ løsning med to sideliggende overhalingsspor .

De trafikale analyser har vist, at det er tilstrækkeligt at udvide kapaciteten svarende til grundløsningen med ét midtliggende overhalingsspor. Denne udbygning indgår derfor i løsningen Fuld Ring Syd."

- Hvis banegraven skal udvides mod syd, kommer den planlagte skybrudsskakt og udløbspunkt UK16 til at blokere, da den er planlagt til at ligge ca. 10 m fra den udvendige skrænt fra banegravsvolden. Har I afgrænset jeres projekt med Banedanmark? Har I diskuteret potentielle scenarier? Og hvis ja, hvor kan man så læse jeres overvejelser?

Ovenstående spørgsmål er yderst vigtigt for os at få besvaret, da en eventuel manglende koordination kan medføre voldsomme konsekvenser for os, eksempelvis hvis der er tale om en ekspropriation hvis udløbspunkt UK16 ikke kan flyttes og banen skal dermed udvides mod nord. Hvis dette er tilfælde, vil det bedste være at overveje en anden placering af udløbet således at banen kan udvides mod syd fremadrettet. 

Mvh,

Alvaro Fonseca