Oprettet: 22. januar 2023
Svarnummer:
20

Indsendt af

Simon Andreasen og Malene Arnfred

Postnr.

2450

By

SV

Høringssvar

Hej - vi er så begejstrede for idéen om at lave skole for de små på Ellebjerg, og bygge en ny skole med gode rammer for de store børn, at vi også lige vil skrive til jer, der skal bestemme!

 

Vi er en familie på fem med et barn i specialskole og 2 børn, der begge startede på Ellebjerg, så vi har fulgt den gode positive udvikling helt tilbage fra, da skolen blev renoveret. Vores ældste er desværre gået ud af Ellebjerg og er ved at afslutte på en anden folkeskole. Både vi og vores ældste barn er ked af, det ikke fungerede godt nok på “vores skole”. Til gengæld håber vi, at den mellemste kan blive på Ellebjerg til og med 9. Vi skriver håber, fordi det desværre er almindeligt, at børn fra familier med overskud, flytter skole, når de når udskolingen.

 

Vores barn, der nu går på mellemtrinnet på Ellebjerg, når jo ikke at få glæde af en ny skole med gode faglokaler og værksteder — men vi kan levende forestille os, hvor skønt det kan blive for kommende sydhavneres store børn!

 

Med vores efterhånden mange års erfaring med Ellebjerg og med at have børn i folkeskolen i SV vil vi gerne give jer disse input:

  • Ellebjerg er en fantastisk skole for små elever. Inde i bygningen er der et fint lille bibliotek, den smukke aula og på hver etage et godt og tæt miljø på ens ‘hjemmegang’, trygt for de mindste at bo i stueetagen — og sejt, når man er lidt større og skal op ad trappen. Vildt gode skolegårde, legepladser og selvfølgelig skolehaven. Det har været nærmest fantastisk at se, hvor meget det betød for vores børns trivsel, da de var små, at der er så skønt udenfor ved Ellebjerg — og det betød, at de små var meget mere ude end børn, vi kender, på andre skoler.

 

  • Fra mellemtrinnet har det ændret sig markant: De små klasselokaler har været helt enormt anstrengende for de større børn at være i. Dårlig plads til overhovedet at komme omkring bordene og ingen steder med ro at sætte sig hen at lave selvstændigt eller gruppearbejde, fordi skolens indretning bare er gammeldags og ikke rigtig til at ændre. Alt for mange små børn udenfor til at kunne hænge ud eller spille bold i frikvartererne uden konstant at komme i konflikt med de andre årgange. 

 

  • Til gengæld har ingen af vores børn — da de var små — haft nogensomhelst glæde af at gå i skole med de store. Tværtimod har det kun skabt problemer og dårlige erfaringer. De var bange for de store. De positive forhold mellem større og mindre børn havde de kun med ‘de store fra 3. klasse’, da de selv gik i nulte, 1. og 2. 

 

  • Vi ser for os, hvordan vores børn ville have nydt at rykke væk fra de små og hen til noget nyt, spændende og særligt for dem — netop i den alder, hvor de selv var begyndt at bevæge sig rundt i kvarteret (sålænge de ikke skulle over de store gader i Sydhavnen). Og vi kan forestille os, hvor meget det kunne have betydet — især for vores dreng — at rykke hen på en skole med moderne faglokaler og værksteder. 

 

  • Vi er helt overbevist om, at det vil være virkelig godt for alle børnene her i kvarteret — både fra de gamle og de nybyggede boliger — at gå sammen og lære hinanden at kende i den gamle Ellebjerg skole med de bedste grønne udearealer, og så sammen rykke ned i den nye skole for de store, hvor de kan blive dygtige og kloge og endda være sammen om at dyrke fritidsinteresser og hygge sig i klub. 

 

 

Til slut har vi et par bemærkninger til det møde, der blev holdt på Ellebjerg. Der var mange politikere med, og de virkede til at lytte. Vi har ikke erfaring med den slags møder eller politisk arbejde, men det undrede os, at de to repræsentanter for Enhedslisten sagde, “man skal ikke bruge skolepolitik til at reparere fejlslagen boligpolitik”. Vi, der bor i Sydhavnen, mærker jo tydeligt de store sociale forskelle, og for os ville det da kun være positivt, at ‘de rige’ og ‘de fattige’ børn fulgtes ad i skole -? Og det kommer de kun til med en fælles skole (ikke, hvis det bliver to skoler for 0.-9. klasse.)

 

Enhedslisten sagde også, at risikoen for at få en såkaldt A- og B-skole “bare løses ved at skære skoledistrikterne til”. Men os bekendt har man ikke særligt gode erfaringer med at gennemtvinge, hvor forældre skal sætte deres børn i skole.

 

Endelig sluttede den ene af med at sige, opsummerende, at “der er to gode løsninger”. Det er vi som forældre fuldkommen uenige i! Det er da ikke en god løsning at efterlade en skole som Ellebjerg, der har forbedret sig så markant de senere år, men som stadig har så store sociale udfordringer, at det er svært at fastholde de store elever — og svært at give dem god nok undervisning pga. utidssvarende faglokaler til de ældste klasser og for små klasselokaler. Og så bygge en ny skole lige i nærheden — det ville jo både skade den gamle skole, og gøre, at de små børn på den nye skole ville gå glip af en dejlig skolestart i de store grønne uderum på Ellebjerg!

 

Så vi håber virkelig, at I beslutter en fælles skole med to attraktive bygninger — en for de små og en for de store :-)

 

I øvrigt er vi også uenige i argumentet, der blev nævnt på mødet, om, at det ville være et problem i forhold til specialklasser. Vores erfaring med et barn i specialskole er for det første, at masser af specialbørn i forvejen oplever skoleskift (pga. at de skal visiteres eller bare skifte til en anden slags skole). Det er kun et problem, hvis der er problemer eller dårlig trivsel — ikke hvis det er godt forberedt og “meningen”. For det andet vil det netop være skånsomt og trygt for specialbørnene at starte i en skole med kun mindre børn. Måske vil det endda være muligt at lade specialbørnene blive på Ellebjerg, indtil de er lidt større end de andre — det ville være optimalt og give disse børn tryghed. 

 

Venlig hilsen

Simon Andreasen og Malene Arnfred