Oprettet: 20. januar 2023
Svarnummer:
12

Indsendt af

Magnus Skovrind Pedersen

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Høringssvar vedrørende sag 2020-0179169 om etablering af ny skole i Bådhavnsgade, 2450 KBH SV.

Som forældre til børn på Ellebjerg skole har vi fulgt drøftelserne om den nye skole i Bådehavnsgadekvarteret nøje. Efter grundige drøftelser med medforældre og overvejelser er vi kommet frem til at vi foretrækker modellen hvor den nye skole i Bådehavnsgadekvarteret indgår i en struktur med Ellebjerg Skole, hvor 0.-3.-klasse er på Ellebjerg Skole og skolen i Bådehavnsgadekvarteret huser 4.-9. klasse.

Det gør vi af følgende grunde:
 

De fysiske rammer

De fysiske rammer på Ellebjerg Skole tilfredsstiller ikke behovene til tidssvarende undervisningsformer for udskolingen. Klasselokalerne er for små til andet end tavle-undervisning og der findes ingen naturlige rum på gang- og fællesarealer hvor større elever kan gennemføre gruppearbejder bare nogenlunde ugeneret – og slet ikke hvis 2 klasser, i samme tidsrum, tillader sig at fravige tavle-undervisningen.

Tanken om at kunne etablere fysiske rammer, der tillader en varieret skoledag, samt muliggør stimulerende ”juniorklub”-tid om aftenen, på en lokalitet der også er i realistisk afstand af Sluse- og Teglholmen er forrygende.

Bekymringen for, at der vil mangle rollemodeller at se op til, eller små børn at tage hensyn til med den ønskede model deler vi ikke. Der er i forvejen yderst begrænset samvær mellem ind- og udskolingen og fordelene med en skolegård uden konflikter om hvorvidt de større søskende må tyre fodboldene og om der skal være plads til ”sensitive børnehavebørn” opvejer til fulde evt. ulemper.
 

Faglige fællesskaber i et blandet Sydhavn

Den ønskede model vil også sikre større og inspirerende faglige fællesskaber for de smallere fag i udskolingen såsom 2. og 3. fremmedsprog samt naturvidenskabelige fag. Med flere lærere inden for samme område, vil robustheden, overfor længerevarende sygdom og/eller opsigelser blandt personaler, kunne øges.

En væsentlig del af Ellebjerg Skoles nuværende elevgrundlag kommer fra gamle og billige små leje-legligheder, hvilket bl.a. udtrykkes ved, at Ellebjerg Skole ligger i bund 5 målt på socioøkonomi for hele Kommunen.
De generelt små boliger i hele Ellebjergs distrikt, bevirker at mange af de familier, der har ressourcer til det forlader området for at få mulighed for at bo større. Det reducerede elevantal betyder, ud over forstyrrende klassesammenlægninger, også at der bliver færre børn at spejle sig i og finde trygge fritids-fællesskaber med. Manglende fællesskaber er endnu en katalysator til at skifte væk fra Ellebjerg – hvis man ikke allerede er flyttet med sine forældre.
En stor fælles folkeskole i Ellebjerg/Bådehavnsgadekvarteret gør ikke de nuværende boliger større, men gode fællesskaber kan være et selvstændigt argument for at blive.

Med etableringen af Bådehavnsgadekvarteret må det forventes, at der kommer en større andel ressourcestærke borgere til bydelen og den opblanding i beboersammensætningen ser vi også meget gerne slå i gennem på vores fremtidige fælles lokale folkeskole. Vi frygter at en model med to forskellige skoler og skoledistrikter på tværs af Sydhavnen ikke vil give den blandende folkeskole vi håber på. Forældrene og elevernes muligheder for frit valg risikerer i høj grad at føre til skoler opdelt mellem elever fra hhv. ressourcestærke og -svage hjem. Derfor ønsker vi modellen hvor den nye skole i Bådehavnsgadekvarteret indgår i en struktur med Ellebjerg Skole, hvor 0.-3.-klasse er på Ellebjerg Skole og skolen i Bådehavnsgadekvarteret huser 4.-9. klasse.

 

 

Underskrevet af:

 

Thomas Boesen, HF Frederikshøj 219

Magnus Skovrind Pedersen, HF Frederikshøj 141