Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 22. januar 2023
Svarnummer:
18

Indsendt af

John Andersen og Anna Rosenblad

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Høringsvar vedrørende skolestruktur i Bådehavnsgadekvarteret

 

Enestående historisk mulighed for fremtidens Sydhavnen

Vi mener, at det vil være en visionær, ambitiøs og realistisk opgave at investere i social og kulturel sammenhængskraft for fremtidens Sydhavnen ved at lave en fælles skole, hvor Ellebjerg Skole bliver en matrikel for 0.-3. klasse og den nye skole ved Bådehavnsgadekvarteret bliver en matrikel for 4.-9. klasse (fremover kaldet fællesskoleløsningen). Fællesskoleløsningen vil have potentialer til at blive et ikonisk projekt og sætte en ny standard for holistisk inklusionsorienteret skoleplanlægning, der på en kreativ måde bryder med tendensen til at skoler (og skoledistrikter) ikke udfordrer, men cementerer den opdelte by. På linje med Ellebjerg Skoles skolebestyrelse, Brug folkeskolen, og mange andre aktører i Sydhavnen mener vi, at der er en enestående historisk mulighed for at forstærke sammenhængskraften i bydelen, som det vil være synd og skam ikke at udnytte.

 

Signal til de kommende beboere

Hvis BR beslutter denne visionære løsning, sender det et klart fremtidssignal fra bydelen og rådhuset til de kommende beboere omkring Bådehavnsgade om, at vi er én samlet bydel, som de også bliver en del af. At de nye beboere dermed er en del af løsningen, og er med til at udvikle hele bydelen, skaber sammenhold. Eksisterende forældre i Ellebjerg Skoles distrikt og ansatte på skolen kan få et stærkt ejerskab og præge den fælles skole i forhold til hvordan den skal se ud i fremtiden.

Sydhavnen er i dag en af Danmarks mest opdelte bydele. Når der nu skal bygges nye boliger i Ellebjerg Skoles distrikt vil distriktet få en mere blandet beboersammensætning, og der vil denne gang ikke vil være nogen fysisk barriere mellem de nye boliger og de eksisterende (modsat da Skolen i Sydhavn blev bygget, hvor der også var diskussioner om ”gamle Sydhavnens” adgang til denne skole). Derfor er der nu skabt en unik mulighed for at løfte den gamle del af Sydhavnen, så elever og forældre samles på samme skole i stedet for at skille dem ad.

 

En fællesskoleløsning med pædagogiske fremtidsudsigter

Ellebjerg Skole har i mange år været i fremgang, fx er der i dag en meget større del af skolens elever, der kommer fra haveforeningerne, hvor der for 10-12 år siden var en større andel af elever på privatskoler. Samtidigt er der blandt andet med Louis Pio parken, de gode eksisterende uderumsfaciliteter og andre vellykkede projekter sket en markant opgradering af Ellebjerg skole, som gør den attraktiv for især de mindste skolebørn. Det ville være synd ikke at dele disse ressourcer med fremtidens børn og borgere i bydelen.

Der er stadig strukturelle udfordringer på Ellebjerg Skole (der blandt andet hænger sammen med boligstrukturen i distriktet). Skolen oplever stadigvæk at der er færre elever i udskolingen, hvilket medfører klassesammenlægninger på mange årgange. Det skaber udfordringer blandt elever, forældre og personale på skolen. Dette er en af flere gode pædagogiske grunde til at satse på en fælles skole.

 

Kort afstand giver gunstige betingelser

Det skal kraftigt understreges at afstanden mellem de to matrikler vil være 700 meter og uden store veje. Desuden er miljøet i Bådehavnsgade i dag meget benyttet, og mange ”gamle sydhavnere” har et stærkt tilhørsforhold til dette. Derfor er der helt unikke muligheder for at skabe naturlige mødepladser for de eksisterende og fremtidige beboere og børn. Afstandsargumentet mod fællesskoleløsningen holder derfor ikke. Tværtimod er der af historiske og geografiske grunde særligt gunstige betingelser for fællesskoleløsningen.

Et sidste, men meget vigtigt argument for fællesskolemodellen er muligheden for at skabe et større og mere tiltrækkende ungemiljø (som Kgs. Enghave Lokaludvalg også pointerer).

 

Med gode sydhavnshilsner

John Andersen, bedstefar til 2 børn på Ellebjerg Skole tidligere medlem af Borgerrepræsentationen, suppleant i Kgs. Enghave Lokaludvalg og professor Planning Studies (Plan By og Proces), Roskilde Universitet

Anna Rosenblad, forælder til 2 børn på Ellebjerg Skole, medlem af skolebestyrelsen, suppleant i Kgs. Enghave Lokaludvalg og projektleder i Brug Folkeskolen