Høringssvar vedrørende Styrkelse af skolebestyrelsesarbejdet

Oprettet: 30. oktober 2020
Svarnummer:
10

Indsendt af

Caroline Lillelund

Virksomhed / organisation

Skolebestyrelsen for Rådmandsgades Skole

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Høringssvar vdr. Styrkelse af skolebestyrelsesarbejdet

Skolebestyrelsen for Rådmandsgades Skole støtter overordnet Børne- og Ungdomsudvalgets indstilling med følgende bemærkninger og indvendinger:

Ad pkt. 1: Vi støtter forslaget om, at en standardiseret forretningsorden gøres gældende for alle skolebestyrelser, der ikke specifikt har udarbejdet deres egen.

Ad pkt. 2: Vi støtter forslaget om, at det bliver muligt at holde elektroniske valg til skolebestyrelserne.

Ad pkt. 3:  Vi er umiddelbart ikke begejstrede for ideen om, at portalen ’Bedst sammen’ udvides. Vi er bekymrede for, at portalen med tiden blot i endnu højere grad end i dag kommer til at flyde over med uopdaterede dokumenter og materialer fra forvaltningen og igen hurtigt mister sin relevans. Da skolebestyrelsesarbejdet for forældrerepræsentanter er frivilligt og ulønnet er det uhensigtsmæssigt at producere større mængder tekster og dokumenter, der ikke retter sig meget direkte mod de problemstillinger, som skolebestyrelserne pt. står over for og arbejder med eller aktuelt efterspørger. Organisationen Skole og Forældre stiller allerede et virkelige godt og overskueligt materiale til rådighed for skolebestyrelserne. I forhold til information med aktuel relevans for kommunens skolebestyrelser (det kunne fx være en orientering om kommunens forstærkede (?) rengøringsindsats på skolerne under Covid-19,) finder vi det mest hensigtsmæssigt med direkte kommunikation fra forvaltning og/eller politikere til skolebestyrelsernes medlemmer fx i form af et nyhedsbrev.

Hvad der kunne være nyttigt, ville være online facilitering af samarbejde og erfaringsudveksling mellem skolebestyrelser i Københavns Kommune. Mange af skolerne står over for meget ens problemstillinger, og vi oplever et stort behov for et fælles rum for erfaringsudveksling og –opsamling. Opdaterede lister med kontaktoplysninger på de enkelte skolebestyrelsesformænd for kommunens skoler ville således være en stor hjælp i det daglige arbejde.

Ad pkt. 4: Vi støtter, at skoleledere og personalerepræsentanter tilbydes kompetenceudvikling i forhold til skolebestyrelsesarbejdet, og at forvaltningen understøtter skolebestyrelsernes relevans for disse grupper.

Vi undrer os dog over, at skolebestyrelsernes elevrepræsentanter slet ikke er nævnt i Børne- og Ungdomsudvalgets indstilling, selvom de ligesom personalerepræsentanter er fuldgyldige medlemmer af skolebestyrelsen og har stemmeret. Hvis Børne- og Ungdomsudvalget ønsker at styrke skolebestyrelserne som samarbejdsorganer, mener vi, at der er et stort potentiale i at arbejde særskilt med kompetenceudvikling for elevrepræsentanter og med at udvikle normer for elevdeltagelse i skolebestyrelsesarbejdet, der øger denne gruppes mulighed for deltagelse og engagement.

Materiale: