Oprettet: 25. juni 2020
Svarnummer:
17

Indsendt af

Skolebestyrelsen på Kalvebod Fælled Skole

Virksomhed / organisation

Katch

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

 

Høringssvar fra forældrebestyrelsen på Kalvebod Fælled Skole
ang. fælles skoledistrikt og indskrivningsregler for Ørestad.

 

Københavns kommune har igangsat en høring ang. fælles skoledistrikt og indskrivningsregler for Ørestad. Forældrebestyrelsen på Kalvebod Fælled Skole har drøftet dette forslag og er enige om følgende høringssvar:
 

Fælles skoledistrikt
Skolerne i Ørestad har i flere år, været underlagt skoledistriktsændringer. Dette skyldes i høj grad nuværende og kommende kapacitetsudfordringer, samt at den fysiske placering af skolerne i Ørestad er uhensigtsmæssig.

På nuværende tidspunkt er der tre skoler i Ørestad. Ørestad Skole som er overfyldt, Kalvebod Fælled Skole (fremover kaldet KFS) som snart er overfyldt samt den nyopstartede skole, Skolen på Hannemanns Allé, som skal bygges meget tæt på KFS. Dette gør det svært at lave hensigtsmæssige skoledistrikter i bydelen.

Indtil nu har Ørestads beboere måttet forholde sig til skoledistriktsændringer mere eller mindre hvert år. Da Ørestad fortsat er under udbygning, er det svært at forudse beboerdemografien. Det anses derfor som sandsynligt, at der også fremover vil blive lavet skoledistriktsændringer fra år til år for at imødekomme det antal børn, der flytter til området.

Yderligere har mange af Ørestads børn længe været underlagt ændringer i form af midlertidige placeringer, forflyttelser og manglende kapacitet på både dagtilbuds- og skoleområdet.

Det har derfor længe ligget os, og de andre skolebestyrelser i området, på sinde at skabe mest mulig kontinuitet og langsigtede løsninger - til gavn for alle bydelens børn.

Dette mener vi kan sikres med et fælles skoledistrikt, da det vil give:

Stabilitet for børnene så man ikke tror, at man tilhører ét skoledistrikt og pludselig tilhører et andet.

Mulighed for at fordele børnene på bydelens skoler i forhold til skolernes normering, så skolerne ikke fortsat bliver overfyldte - til gavn for både børn og voksne på de enkelte skoler.

Mulighed for at forældre med børn i samme daginstitution kan ønske samme skole og dermed skabe kontinuitet for børnene i forhold til deres venskaber.

Vi bakker derfor op om forslaget om et fælles skoledistrikt i Ørestad.
 

Det er dog vigtigt for os at understrege, at en forudsætning for vores opbakning om et fælles skoledistrikt er, at de enkelte skoler består som individuelle skoler med samme skoleledelsesstruktur som i dag. Dvs. én skoleleder og én pædagogisk leder for hver skole.
 

Indskrivningsregler
Man kunne frygte, at et fælles skoledistrikt vil betyde, at børn kan ende på en anden skole, end den de bor tættest på. Det mener vi, at der er taget højde for i indskrivningsreglerne. Disse lægger op til et afstandskriterium, der skal sikre, at barnet optages på den skole, som ligger tættest på bopælen, hvis der er plads, når skolen har optaget elever efter kriterium 1-3 er opfyldt.

I praksis mener vi ikke, at kriterium 1 (omgængere) og kriterium 3 (københavnermodel) vil fylde meget i optagelsen. Vi forudser derfor, at de børn, der bor tættest på en given skole og ønsker optagelse her, vil få mulighed for at blive optaget på denne.

Vi bakker derfor op om de foreslåede indskrivningsregler.


Forsøgsordning

Da Ørestad som sagt er en bydel i udvikling, mener vi, at det er vigtigt at tage højde for Ørestads situation, når forsøgsordningen afsluttes. Her og nu er et fælles skoledistrikt umiddelbart den bedste løsning for at undgå, at Ørestads skoler fyldes udover deres kapacitet. Når forsøgsordningen afsluttes, vil Ørestad nærme sig sin færdigudbyggede karakter med mindre tilflytning, hvorefter et samlet skoledistrikt muligvis ikke længere er et behov.
 

Afsluttende kommentarer

Afslutningsvist vil vi bede forvaltningen og Børne og Unge-udvalget om at udvise rettidig omhu i forhold til:

- at lave en gennemtænkt planlægning af den omgivende trafik for at garantere sikre skoleveje for alle børn i Ørestad, uanset hvilken skole de måtte ende på. Det vil medvirke til den tryghed, som det fælles skoledistrikt ønsker at tilvejebringe. 

- fortsat at arbejde med at imødekomme kapacitetsudfordringer med gode lokale løsninger og tidligst mulig planlægning af og optag på evt. kommende skoler i området.