Oprettet: 6. juni 2020
Svarnummer:
20

Indsendt af

Bestyrelsesformand Jens Rastrup Andersen

Virksomhed / organisation

Den selvejende Fritidsinstitution ”Amagerhylden” v/ Amager Fælled Skole

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringssvar vedr. rammeaftale i forbindelse med overgang fra Fritidstilbud til KKFO

Etableringen af KKFO´er giver en række muligheder, der vil styrke udviklingen af et sammenhængende tilbud for børnenes hverdag.
Vi ser frem til den berigelse, som kan opstå i et tættere samspil mellem pædagoger og lærere. Skønt der allerede er et godt samarbejde
faggrupperne imellem, er der plads til udvikling af den frugtbare samtænkning mellem de to fagligheder.


Vi ser med positive øjne og forventninger på, at der i rammeaftalen benævnes at fritidspædagogikkens principper, rammer og pejlemærker fortsat vil gøre
sig gældende ved overgangen til KKFO, Ligeledes bakker vi op om, at der via et ligeværdigt samspil mellem KKFO og Skole udarbejdes et fælles
børnesyn, med det formål at skabe stærke inkluderende fællesskaber.
Det benævnes i rammeaftalen, at det er skolebestyrelsen der udarbejder principperne for samarbejdet mellem KKFO og skole. Vi er af den opfattelse, at
principperne bør udarbejdes i et ligeværdigt samarbejde mellem Forældreråd og Skolebestyrelse.
Ligeledes tænker vi, at der i skolebestyrelsen bør sikres, at det er obligatorisk at KKFO lederen, en forældrerådsrepræsentant samt en medarbejder-
repræsentant fra KKFO har en fast plads.
Dette for at sikre, at KKFO’en bliver hørt og har reel indflydelse på beslutninger, der bliver taget om KKFO’en.
Vi mener, at det vil bidrage afgørende til at sikre, at der bibeholdes rammer for de kvaliteter og den mangfoldighed, som fritidspædagogikken repræsenterer.

I overensstemmelse med Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsudvalg (jf. enstemmig beslutning om tilføjelse af 3. at-punkt a), ved møde 9. oktober 2019), ønsker vi at bibeholde et reelt ledelsesrum/ansvar med budgetansvar, selvstændig ledelse og bemyndigelse til at sikre og udvikle fritidspædagogikken under skolelederen.
Derfor finder vi det altafgørende, at der lægges vægt på tredeling af budgettet, forstået således:
• Skolen særskilt økonomi
• KKFO særskilt økonomi, med KKFO leder som budget ansvarlig
• Fælles økonomi til dækning af husleje mm.

Det er vigtigt at samarbejdet mellem KKFO leder og Skoleleder bygger på et ligeværdigt grundlag.

Venlig hilsen
Forældrebestyrelsen, Ledelse og MED Udvalg
på Den Selvejende Fritidsinstitution Amagerhylden