Oprettet: 7. oktober 2020
Svarnummer:
200

Indsendt af

Martin Hattel

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringssvar til planer om at bebygge Amager Fælled med Vejlands Allé Kvarteret

At bygge i et naturområde der hører ind under Naturpark Amager og som er fredet, er under al tænkelig kritik.

Det er svært at finde ord for, hvor uhørt kritisabelt det er.

Når politikerne i Københavns Kommune på den ene side taler om klimasikring, mere natur, mere biodiversitet, flere rekreative områder som finansieres med milliondyre bevillinger, er det meget utroværdigt og dobbeltmoralsk at arbejde for at bygge på netop natur, på et biodiversitetsområde og på et område som giver københavnerne rekreative oplevelser.

Det nytter ikke at sige, at det har i forsøgt, for i har ikke forsøgt længe nok, når I ikke lykkes med at bevare københavnernes natur på hele Amager Fælled.

Nu hvor lejligheden byder sig, vil jeg gerne rejse en kritik af kommunens håndtering af den stigende trafik i Ørestad. En mængde som stiger og stiger til stor gene for beboerne. Både I forhold til støjforurening, luftforurening og trafiksikkerhed. Et forhold som blot vil forværres, hvis det ulyksalige skulle ske, hvis i vedtager en LokalPlan der muliggør en bebyggelse som Vejlands Allé Kvarter.

Siden Ørestad Syd er blevet udbygget og sidenhen Bella Kvarter er antallet af biler og lastbiler steget markant døgnet rundt. Bebygges Vejlands Allé Kvarter vil dette problem forværres kraftigt, hvilket er uansvarligt.

Jeg vil derfor bede om følgende redegjort med forslag til udbedringer:

- En redegørelse af om støjgrænser overholdes jf. lokalplaner i hele Ørestad, målt ikke kun som et gennemsnit over et døgn, men også med angivelse af dB ved myldretidstrafik tidsrum. Dette skal sammenholdes med den øgede mængde trafik der forudsiges, hvis det ulykkelige skulle ske, at I tillader at opføre Vejlands Allé Kvarter. Som beboer langs Ørestad Boulevard er støjgenerne nu så store, at det er ulideligt at opholde sig udendørs. Et problem som forværres af den hyppigste vindretning fra vest.

Som borger vil jeg kræve, at jeg ikke udsættes for en støjforurening der truer mit helbred og livskvalitet.

- En redegørelse af den forurening fra trafik som vi udsættes for som beboere langs Ørestad Boulevard. Når trafikken er tæt, typisk ved myldretid, stinker der af udstødningsgasser i vores beboelser. Ikke alle lastbiler der kører på Ørestad Boulevard, har filter på udstødningsgassen. Dette vil jeg bede Københavns Kommune udbedre og tilsikre, at jeg som borger ikke udsættes for luftforurening fra den øgede mængde trafik på Ørestad Boulevard. Der skal også redegøres for, hvor meget mere luftforureningen vil stige, hvis det ulyksalige må ske, at Vejlands Allé Kvarter muliggøres via en LokalPlan. Det er ikke nok at skrive: ’Det er kommunens vurdering, at der ikke vil ske en nævneværdig ændring’ etc. Der skal være konkrete tal før og efter, førend den vurdering er valid. Og der vil være en væsentlig ændring.

- En redegørelse af trafiksikkerheden der beskriver, hvordan kommunen sikrer sikkerheden i hele Ørestad, som til stadighed udbygges, også trafikalt. Med Bella Kvarter og måske Vejlands Allé bliver trafiksikkerheden udfordret endnu mere end tidligere. Hvordan vil kommunen sikrer mod ulykker for de bløde trafikanter, dvs. gående og cyklende? Ørestad er blevet en bil by. Cykler og gående skal bruge lang tid på at krydse veje, særligt Ørestad Boulevard ved Sundby Metro St., rundkørslerne er dødsfæller, hvor biler og lastbiler ikke altid holder tilbage for cyklister. Hvordan vil i sikre trafikken i fremtiden, både ift. den allerede stigende trafikmængde, men også ift. at der evt. bygges endnu mere med et Vejlands Allé Kvarter? Konkrete tiltag bedes der redegjort for. Det er ikke nok med et ’vi følger situationen nøje’, ’vi sikrer, når behovet opstår’ og lignende ansvarsfraskrivende formuleringer. Konkrete svar og handlinger bedes redegjort for, fordi situationen er seriøst meget uholdbar.

Cykelstiruten langs Vejlands Allé, forbi vandrehjemmet er en central cykelforbindelse i dag.

Hvis det ulykkelige skulle ske, og I vælger at bebygge Amager Fælled

- hvordan vil I så sikre denne cykelforbindelse forbliver åben og sikker under hele byggeriets etablering? Og vil I venligst sørge for at skabe en sikker forbindelse over Artillerivej, der hvor motorcross banen begynder.

- hvordan vil i så sikre, at den nuværende naturrigdom og -herlighed bevares, når der evt. flytter beboere og skoler mv. ind i Vejlands Allé Kvarter? Vil i sørge for, at de ikke belaster området, så deres fodaftryk er neutralt, og vil i sørge for at øge renhold, så der ikke flyder affald? Der er allerede for meget affald på Amager Fælled, som er blevet brugt flittigt under corona’en.

- hvordan vil i så sikre, at de værdifulde, sjældne og truede dyre- og plantearter på Amager Fælled ikke lider overlast, ved indflytning af beboere, skoler mv. inde i Amager Fælled?

Stop det før det er for sent og find andre måder at imødekomme det finanseringsgrundlag som er aftalt med By & Havn.