Høringssvar vedrørende Trafikplan for Indre Nørrebro
Oprettet:
12. december 2018
Svarnummer:
33
Indsendt af
Erik Jørgensen
Virksomhed / organisation
Miljøpunkt Nørrebro
Postnr.
2200
By
København N.
Høringssvar
Høringssvar fra Miljøpunkt Nørrebro til Trafikplan Indre Nørrebro
Vi har i Miljøpunkt Nørrebro arbejdet med Trafikplanen i flere år. Vi ser gerne
planen implementeret hurtigst muligt efter en lang proces med udvikling og
lovliggørelse.
Det er afgørende for Miljøpunkt Nørrebro, at den gennemkørende trafik i vores
kvarter reduceres markant. Miljøvurderingen viser, at Trafikplanen samlet set
vil forbedre forholdene for den lokale trafik, og det forventes, at den samlede
biltrafik vil blive reduceret med 25% (side 27). Miljøvurderingen arbejder med
worst case
-scenarier (da man ikke har konkrete og opdaterede trafiktællinger), som viser en stigende trafik i nogle gader –
særligt i Wesselsgade. Det er afgørende at worst case-situationen ikke bliver
virkelighed og derfor bifalder vi kravene om overvågning i miljøvurderingens
afsnit
8 - Overvågning
:
Dette er helt centralt for, at planen bliver en succes.
Wesselsgade
Når lukningerne ved Stengade og Dosseringen er gennemført, vil det give
mening at fjerne afspærringen i Wesselsgade, fordi der ikke længere vil være
gennemkørende trafik - Grunden til, at Wesselsgade blev lukket i sin tid, var jo
netop på grund af gennemkørende trafik. Vi ved at beboerne i Wesselsgade er
bekymrede for stigende trafikmængder, og vi forstår denne bekymring. Derfor
mener vi, at lukningen af Stengade skal være veldokumenteret og varig, før en
ændring af Wesselsgades status kan ske, og der skal følges op på
trafikmængden i Wesselsgade efter en åbning.
Tung trafik
Spørgsmålet om tung trafik i Wesselsgade hænger sammen med ordningen for
mekaniske pullerter og hvordan disse indrettes og hvornår de åbnes. Dette
skal som beskrevet overvåges nøje, da vi ikke skal have gennemkørende tung
trafik. Når regeringens nye lov om miljøzone og nummerplade-screening af
tunge køretøjer og varebiler vedtages, ser vi gerne at pullerterne reguleres og
åbnes for varelevering ved brug af dette system, i stedet for at der er faste
åbningstider.
Smart city
Vi vil også foreslå yderligere smart city-tiltag, som kan reducere ventekørsel og
søgekørsel i kvarteret. Det kan være skiltning med antal frie parkeringspladser
i de forskellige områder af kvarteret ved indkørsel til kvarteret.
Nørrebro 12.12.2018