Høringssvar vedrørende Trafikplan for Indre Nørrebro

Oprettet: 12. december 2018
Svarnummer:
33

Indsendt af

Erik Jørgensen

Virksomhed / organisation

Miljøpunkt Nørrebro

Postnr.

2200

By

København N.

Høringssvar

Høringssvar fra Miljøpunkt Nørrebro til Trafikplan Indre Nørrebro Vi har i Miljøpunkt Nørrebro arbejdet med Trafikplanen i flere år. Vi ser gerne planen implementeret hurtigst muligt efter en lang proces med udvikling og lovliggørelse. Det er afgørende for Miljøpunkt Nørrebro, at den gennemkørende trafik i vores kvarter reduceres markant. Miljøvurderingen viser, at Trafikplanen samlet set vil forbedre forholdene for den lokale trafik, og det forventes, at den samlede biltrafik vil blive reduceret med 25% (side 27). Miljøvurderingen arbejder med worst case -scenarier (da man ikke har konkrete og opdaterede trafiktællinger), som viser en stigende trafik i nogle gader – særligt i Wesselsgade. Det er afgørende at worst case-situationen ikke bliver virkelighed og derfor bifalder vi kravene om overvågning i miljøvurderingens afsnit 8 - Overvågning : Dette er helt centralt for, at planen bliver en succes. Wesselsgade Når lukningerne ved Stengade og Dosseringen er gennemført, vil det give mening at fjerne afspærringen i Wesselsgade, fordi der ikke længere vil være gennemkørende trafik - Grunden til, at Wesselsgade blev lukket i sin tid, var jo netop på grund af gennemkørende trafik. Vi ved at beboerne i Wesselsgade er bekymrede for stigende trafikmængder, og vi forstår denne bekymring. Derfor mener vi, at lukningen af Stengade skal være veldokumenteret og varig, før en ændring af Wesselsgades status kan ske, og der skal følges op på trafikmængden i Wesselsgade efter en åbning. Tung trafik Spørgsmålet om tung trafik i Wesselsgade hænger sammen med ordningen for mekaniske pullerter og hvordan disse indrettes og hvornår de åbnes. Dette skal som beskrevet overvåges nøje, da vi ikke skal have gennemkørende tung trafik. Når regeringens nye lov om miljøzone og nummerplade-screening af tunge køretøjer og varebiler vedtages, ser vi gerne at pullerterne reguleres og åbnes for varelevering ved brug af dette system, i stedet for at der er faste åbningstider. Smart city Vi vil også foreslå yderligere smart city-tiltag, som kan reducere ventekørsel og søgekørsel i kvarteret. Det kan være skiltning med antal frie parkeringspladser i de forskellige områder af kvarteret ved indkørsel til kvarteret. Nørrebro 12.12.2018