Oprettet: 26. november 2019
Svarnummer:
2

Indsendt af

Christian Alexandersson

Virksomhed / organisation

Landskrona stad

Postnr.

26180

By

Landskrona

Høringssvar

Europasporet er et forslag til en jernbanetunnel for både person- og godstrafik mellem København og Landskrona i Skåne. Europasporet kan løse kapacitetsproblemet på Københavns Hovedbanegård ved at forbedre kapaciteten med 50-100% og samtidigt binde Øresundsregionen sammen med kortere rejsetider. Et større område på begge side af Øresund får pendlingsafstand til København og Malmø, hvilket forstærker hele Greater Copenhagen regionen. Baneområdet syd-sydvest for Københavns Hovedbanegård er essentiellt for at i fremtiden kunne øge Hovedbanegårdens kapacitet. Kapaciteten på Hovedbanegården er allerede meget anstrengt og en af få realistiske løsninger for at forbedre situationen er at udbygge stationen gennem en ny tunnel-stationsdel. Cirka en kilometer vest for København H passerer Sydhavnsmetroen under banegårdsområdet. En fremtidig banetunnel ind mod Københavns Hovedbanegård vil skulle passere over eller under Sydhavnsmetroen. Området mellem Sydhavnsmetroen og Hovedbanegården er dermed afgørende for at kunne bygge en banetunnel ved Hovedbanegården i fremtiden. Skybrudstunnellens placering i dette område begrænser mulighederne for en fremtidig banetunnels placering og hældning. Det er vigtigt for Københavns fremtidsmuligheder at styrke den kollektive togtrafik og øge kapaciteten på Hovedbanegårde, hvorfor også skybrudstunnellens er meget vigtig. Se illustration ”Plan_järnvägsområde” og ”Profil_metroskugga”. Illustrationen ”Profil_metroskugga” viser, hvordan skybrudstunnellens (dagvattenledning på svensk i illustationen) placering gør det umuligt med en banetunnel med 2,5% hældning. Metroens placering skaber en ”skygge”, hvor en ny jernbanetunnel ikke kan bygges uden at påvirke metroen. Udgangspunktet for det producerede baggrundsmateriale er udforningen af Metroens afgreningskamre syd for banegården. Den skygge som skabes af Sydhavnsmetroen bør udnyttes for placeringen af skybrudstunnellen for at sikre, at skybrudstunellen ikke begrænser mulighederne for en fremtidig tunneldel til Københavns Hovedbanegård. Det vil indebære, at skybrudstunnellen anlægges lidt dybere end, hvad der er planlagt med tunnellens overkant på mindst cirka -17 meter under klargøringscentret i stedet for cirka -14 meter. Ved at placere skybrudstunnellen længere vestpå øges handlingsfriheden for en kommende ny banetunnel yderligere og er derfor at anbefale for at styrke jernbanens fremtidsmuligheder. Illustration ”Profil_metroskugga_flyttad ledning” viser, hvordan en skybrudstunnel på -17 meter skulle tillade en banetunnel med 2,5% hældning samt, hvordan en placering af skybrudstunnellen længre vestpå giver banetunnellen større sikkerhed.