Oprettet: 5. juni 2018
Svarnummer:
20

Indsendt af

Jacob Schiff

Virksomhed / organisation

Skolebestyrelse på Ørestad Skole

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

Att. Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen Ørestad, den 5. juni 2018 Vedr. nyt skoledistrikt: Skolebestyrelsen på Ørestad har efter overvejelse ikke fundet det muligt at anbefale ét bestemt forslag til en ny opdeling af skoledistriktet, idet vores elever for nuværende er bredt geografisk repræsenteret i hele bydelen. Der vil dermed være både fordele og ulemper ved alle skitserede forslag. Dog henstiller vi som samlet bestyrelse til, at der tages hensyn til nedenstående forhold ved frem-tidige omlægninger af skoledistriktet: • Variation i boligmassen; herunder hensyntagen til, at skolens elever også fremover rekrut-teres på en sådan måde, at elevmassen på Ørestad Skole afspejler de generelle socioøko-nomiske forhold for bydelens indbyggere. Dette for at sikre, at skolens elevgrundlag afspej-ler diversiteten i området for så vidt angår både boligformer og etnicitet. • Trafikforhold med henblik på sikre trafikale skoleveje for så mange elever som overhove-det muligt. • At man ved endnu en omlægning - i det omfang det er muligt, forsøger at tage højde for den befolkningsmæssige udvikling i Ørestad så færrest mulige justeringer af skoledistrik-terne (for alle bydelens skoler) bliver nødvendige fremover. • At den tredje skole hurtigst muligt opføres og færdiggøres. Som alternativ til en ændring af det nuværende skoledistrikt foreslår vi i skolebestyrelsen på Øre-stad Skole, at man på forvaltningsplan overvejer muligheden for at betragte Ørestad City og Øre-stad Syd som ét samlet skoledistrikt fremover. Konsekvensen af dette vil være at lade de nuværen-de skoledistrikter flyde frit og i stedet for geografisk placering lade familiernes ønsker ift. de for-skellige skolers profiler være styrende for skolevalget. I et sådant scenarie kunne nedenstående tjene som en rettesnor ved kapacitetsudfordringer: • Opfyldelse af søskendegaranti • Generel sammenhængskraft (jf. ovenstående betragtninger om socioøkonomiske forhold og diversitet) • Skoleledelsens vurdering af de faktiske forhold i relation til klasse- og elevsammenhæng På vegne af skolebestyrelsen på Ørestad Skole Jacob Schiff Skolebestyrelsesmedlem