Høringssvar vedrørende Damhusengens Skole - lokalplan 582

Oprettet: 26. november 2018
Svarnummer:
13

Indsendt af

Rasmus Heide

Virksomhed / organisation

Klyngebestyrelsen for Klynge Engen 018, herunder Fritidsinstitutionen ved Damhusengens Skole

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Høringssvar fra Klyngebestyrelsen Høringssvar til Københavns kommunes lokalplanforslag Damhusengens Skole, med høringsfrist 26. november 2018, offentliggjort af Teknik- og Miljøudvalget 17. september 2018. Fritidsinstitutionen på Damhusengens Skole er en del af Klynge Engen 018. Dette er Klyngebestyrelsens høringssvar med særligt fokus på trafiksikkerheden omkring Damhusengens Skole. Overordnet set En af de største udfordringer omkring den nye, store Damhusengens Skole med daginstitution og fritidsinstitution er de trafikale forhold med fokus på børnenes sikkerhed. De smalle veje i lokalområdet er allerede i dag en daglig udfordring, når børnene skal afleveres og hentes, og de bliver kun mere belastede i fremtiden. Hvis forslaget til lokalplanen bliver vedtaget, vil Damhusengens Skole få et ekstra spor og dermed blive en af Danmarks største skoler med 1.900 elever og 270 ansatte. Den tilhørende daginstitution – som bliver en del af Klynge Engen 018 – vil få 240 børn og 50 ansatte. Det betyder, at ca. 2.500 personer vil opholde sig på området på en given hverdag. Vi anslår, at ca. 500 forældre til børn i daginstitutionen, 0. klasse samt indskolingen vil aflevere deres børn om morgenen – og hente dem igen om eftermiddagen. Det betyder, at omkring 3.000 personer vil bidrage til morgen- og eftermiddagstrafikken på områdets meget smalle veje. Af hensyn til særligt sikkerheden omkring børnene og den nye skoles renommé i lokalområdet, opfordrer klyngebestyrelsen derfor til, at man sikrer ekstra høj prioritering af trafikplanlægningen omkring den nye skole, daginstitution og fritidsinstitution. Det er også vigtigt for os, at vi kan bevare det gode naboskab til beboerne i området både under og efter byggeriet. Især beboerne på Hvidbjergvej vil opleve en meget forandret hverdag og det er vores håb, at arkitekterne har placeret de nye bygninger, så beboerne bliver generet mindst muligt. Vi har herunder noteret os, at lokalplansforslaget mangler et skyggediagram for hhv. efterårsjævndøgn samt vintersolhverv. P-pladser I lokalplansforslaget er der et krav om 80 p-pladser til skolen. Dette antal ligger langt over det reelle behov. Damhusengens Skole ligger stationsnært, og en stor del af skolens ansatte anvender ikke bil som transportmiddel. Skolens egen analyse af de ansattes behov for p-pladser har vist behov for 15 til 20 pladser. Vi vil derfor opfordre til at reducere kravet af p-pladser til maks 30, så man i stedet kan anvende pladsen til udendørsfaciliteter for børnene. Ligeledes er der også tæt på skolen en del offentlige p-pladser som anvendes af Vanløse Stadion om eftermiddagen og i weekenden, hvor skolens ansatte ikke har behov for p-pladser. Der er altså rigeligt med p-pladser i området til at dække skolens behov. Ensretning og parkering i området Gennem byggeprocessens indledende faser er det blevet gjort os forståeligt, at en trafiksikkerhedsanalyse af området omkring skolen foreslår tidsbegrænset ensretning af Hanstholmvej og Klitmøllervej om morgen, og at man gik ud herfra i det samlede arbejde. Det glæder os, da f.eks. Hanstholmvej er så smal, at to biler ikke kan passere hinanden uden den ene kører op på fortovet, hvilket dagligt skaber farlige situationer for fodgængere og cyklister. Vi mener samtidig, at en ensretning af trafikken bør gælde hele vejen rundt om skolen og gerne permanent i stedet for tidsbegrænset. På den måde vil man bedst kunne sikre skolevejen for børn og forældre med fortove, cykelstier, kiss & ride-pladser m.m. En udfordring med tidsbegrænset ensretning kan bl.a. være beboere og gæster, som parkerer i modsat retning om aftenen og overser restriktionen om morgenen. Vi mener, at der desuden skal være standsningsforbud på hele Hirtshalsvej mod skolen, da der ofte er afsætningskaos om morgen i svinget Lønstrupvej/Hirtshalsvej. Hvis en ensretning af Hirtshalsvej kun bliver tidsbegrænset, må det overvejes, om skråparkeringen skal ”vendes” eller laves vinkelret. På både Hirtshalsvej og Klitmøllervej er der yderligere en udfordring for sikkerheden, når bilister bakker ud af de vinkelrette eller skrå parkeringspladser, hvis ensretningen ikke også gælder for cyklister. Hvis løsningen kun bliver tidsbegrænset ensretning, anbefaler vi elektronisk skiltning på Ålekistevej som tændes, når ensretningen er i effekt. Cykelstier Vi ønsker cykelsti hele vejen rundt om skolen – helt ude fra krydset Ålekistevej / Hanstholmsvej, ned til og ad Hvidbjergvej, Hirtshalsvej og Klitmøllervej helt ud til Ålekistevej. I det nuværende forslag er der ikke planlagt cykelsti på Hirtshalsvej samt et stykke af Klitmøllervej. Vanløse Lokaludvalg har ytret ønske om en reduktion af antallet af parkeringspladser og ved at imødekomme dette, kan der gøres plads til cykelsti på den del af Klitmøllervej, som løber langs parkeringspladsen. Hirtshalsvej og skråparkeringspladserne på den vestlige side af Hirtshalsvej er ikke en del af forslaget til lokalplan. På trods af dette vil vi gerne opfordre til at se på de trafikale forhold på denne strækning. Hirtshalsvej er nemlig allerede under de nuværende forhold stærkt trafikeret af både gående, cyklister og biler i morgenstunden. Derfor er det er vigtigt, at der også kommer cykelsti på Hirtshalsvej langs skolen. Vi mener, at der kan skabes plads hertil ved en permanent ensretning af Hirtshalsvej og/eller en nedlæggelse af skråparkeringerne. Dette ville give en bedre og mere sikker trafikafvikling på dette stykke. Hvis man både nedlægger p-pladserne og ensretter trafikken permanent på Hirtshalsvej, mener vi, at der vil være plads til både en dobbeltrettet cykelsti og et fortov til gående. Afsætningspladser / korttidsparkering (kiss & ride) Lokalplansforslaget nævner muligheden for at etablere korttidsparkeringsplader på Hvidbjergvej. Da skolens største bygning bliver placeret her, mener vi, at man allerede nu skal beslutte at placere korttidsparkeringspladser her. På Klitmøllervej er der et parkeringsforbud om morgenen på enkelte parkeringspladser ml. 7-9. Dette forbud bliver sjældent overholdt og skaber hver morgen trafikale problemer, som spreder sig ud på den meget trafikerede Ålekistevej. Det er vores forslag, at korttidsparkeringspladserne på Hvidbjergvej og Klitmøllervej alle bliver såkaldte kiss & ride-pladser, hvor kun afsætning og påstigning er tilladt. Det er vores bekymring, at beboere vil stille deres biler om aftenen og ikke få dem fjernet om morgenen, som det sker på Klitmøllervej. Endnu en mulighed for aflastning af trafikken omkring skolen, kunne være at etablere nogle kiss & ride-pladser på den østlige side af Ålekistevej. Busparkering En sjældnere kilde til stort trafikalt kaos på Hanstholmvej og Klitmøllervej er passage og parkering af store busser, når skolebørnene skal på ekskursion. Vi tænker, at korttidsparkeringspladserne kan bruges til disse formål og bør udformes på en sådan måde, at turistbusser kan komme sikkert ind og ud af båsene. Cykelparkering Vi tænker, at antallet af cykelparkeringspladser omkring bygningerne på Hvidbjergvej er utilstrækkelige, da det nok er her, de fleste børn vil ankomme på cykel. Børn tænker ikke altid lige rationelt og synes måske, at der er for langt over til parkeringspladserne ved svømmehallen. Kommunen bør samarbejde med skolen omkring denne problematik, således at Hvidbjergvej ikke bliver et ufremkommeligt kaos af henstillede cykler uden for båsene. Bag ved Hal 1 er der lagt op til cykelparkeringspladser. Dette område blev for et år siden omdannet til en Legeplads med ny belægning. Vi synes at det er ærligt ikke at bibeholde dette område som legeplads. Gadebelysning På de computeranimerede billeder af skolen i lokalplansforslaget, er det ikke muligt at få øje på placeringen af gadebelysningen. Vi ønsker, at arkitekterne tænker det ind fra starten, så det bliver en integreret løsning i den samlede bebyggelse. §7, Stk. 6. Belysning berører kort emnet. Vore betragtninger er følgende: * Belysningen skal om morgen i vinterhalvåret være ekstra kraftig i lygtetændingstiden allerede fra kl. 6.00, når fritidsinstitutionens morgenordning åbner, så trafikken kan afvikles sikkert også i regnvejr en mørk vintermorgen. * Vi tænker at den ekstra kraftige belysning skal være placeret hele vejen rundt om skolen, hvor der er cykelsti, og ikke kun ved afsætningsbåse. * Vi tilstræber selvfølgelig, at så mange af de gamle træer kan bevares, hvorfor det er vigtigt at finde en belysningsmetode, som ikke placeres over store grene, som kaster skygge. Samlingsplads Vi har noteret os, at lokalplanen ikke ser ud til at indeholde en samlingsplads med flagstang. Da skolen er en offentlig bygning, skal den have en flagstang. På borgermødet fremgik det, at arkitekterne ikke havde tænkt på dette emne, så endnu en gang opfordres der til at tænke dette forhold ind i byggeriet og lokalplanen. Renovation Flytning af skraldecontainere larmer, især hvis de er tomme. Afstand til vej bør reduceres og placering af skraldeskure skal placeres så afhentning af affald kan foretages sikkert og under hensyn til skolens naboer. Vi uddyber gerne vores synspunkter på et møde. Venlig hilsen Rasmus Heide, formand Klyngebestyrelsen for Klynge Engen 018, herunder fritidsinstitutionen på Damhusengens Skole