Høringssvar vedrørende Damhusengens Skole - lokalplan 582

Oprettet: 3. november 2018
Svarnummer:
5

Indsendt af

Poul Hviid

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Udkastet til lokalplan har været diskuteret i Vanløse og på et borgermøde på Damhusengens Skole d. 24.10. 2018. Der kan siges meget godt om lokalplanudkastet, men herunder anføres forhold, der bør ændres eller sikres, for at Damhusengens Skole kan komme til at fungere bedst for børnene, forældrene, personalet, miljøet og beboerne i det omgivende Vanløse. Én stor sportshal til alle, ikke to gymnastiksale - De to gymnastiksale, der tænkes opført, bør istedet laves til én stor sportshal, evt. med en skillevæg i midten, således at den kan bruges af skolen, men også af andre. Der mangler i den grad idrætsfaciliteter i Vanløse, og der er ventelister til klubber og organisationer for både unge og ældre. Det er ikke i orden, at beboere i Vanløse, der ønsker at dyrke idræt og motion, skal henvises til andre bydele. Det er i øvrig en målsætning for Københavns Kommune at bruge denne lejlighed til at skabe sportshaller (beslutning i Borgerrepræsentationen 2011). Så hvorfor ikke her i Vanløse, når der er mulighed for det. Dette synspunkt støttes også af Vanløse Lokaludvalg i dets høringssvar. Ikke kunstgræs - Det er positivt, at man vil lave skolen "grøn" med mange træer i skolegården og omkring skolen, men der skal ikke være arealer med kunstgræs på skolens område. Det vil ikke være rigtigt grønt, men give miljøgener. Ikke parkering på skolen - Der skal ikke være - eller kun være meget få - parkeringspladser til skolens personale på skolens område. Skolen kan godt bruge denne plads til andet mere meningsfyldt. Der er mange parkeringsmuligheder langs Klitmøllervej. Desuden bør man motivere flest mulige af skolens personale, forældrene og børnene til at bruge offentlig transport, cykle eller gå til og fra skolen. Dette for at undgå den megen trafik og tumult, der næsten altid er omkring skolen, især om morgenen. Det er vigtigt, at eleverne kan komme til- og fra skolen på en sikker måde, i så lidt forurenende omgivelser som muligt. Sikker skolevej, ensretning for bilister med børn - For de forældre, der (alligevel) kører deres børn i bil til skole, skal der laves en rute med ensretning: Ind ad Hanstholmvej, til højre af Hvidbjergvej, Hirtshalsvej og ud ad Klitmøllervej. Dette er skitseret i lokalplanforslaget, men det skal sikres helt, at der ikke kommer biler i modsat retning på denne rute. Politi og/eller skolens personale skal aktivt og hele tiden medvirke til dette. Sikkert over Ålekistevej - Forældres og børns krydsning af den meget trafikerede Ålekistevej skal forbedres, med bedre-, evt. flere lyskryds, forgængerovergange (evt. med skolepatruljer) og med nedsat hastighed på Ålekistevej - helst generelt, også af hensyn til vejens beboere, men især i det tidsrum, hvor børn og forældre ankommer til skolen om morgenen. For høje bygninger mod Hvidbjergvej - De planlagte bygninger op mod Hvidbjergvej er alt for høje. Enten skal de trækkes meget tilbage, eller de høje bygninger skal opføres et andet sted på skolen, hvor de ikke giver så meget skygge og indsigt for boligerne på Hvidbjergvej eller andre omgivende boliger (på Klitmøllervej og Hanstholmvej). Bedre støjskærmning ved Ålekistevej - Det er positivt, at der (gen)oprettes et grønt område foran den forhenværende Vanløse Skole, både til brug for skolen og offentligheden. Det er rigtigt, at børn og andre der opholder sig i det grønne område skal skærmes for den megen støj fra Ålekistevej. Men det er ikke godt at opføre en meget meget høj, lodret og gennemsigtig støjskærm mod Ålekistevej. Støjskærmen i den form, der ses på illustrationen (side 8 i lokalplanforslaget), vil tilbagekaste støjen fra trafikken på Ålekistevej videre på forbipasserende og over på beboelserne på vejens modsatte side. Enten skal en støjskærm vendes skråt ind mod parken, laves i bølgeform (som på tegningen side 30 i lokalplanforslaget) eller den må suppleres med en hæk eller lav trærække foran støjskærmen langs det grønne område/parken. Dette kunne sandsynligvis formindske tilbagekastningen af vejstøjen - og se lidt pænere ud.