Høringssvar vedrørende Ny skolekapacitet i Sydhavn

Oprettet: 20. februar 2018
Svarnummer:
3

Indsendt af

Tenna Bekker

Virksomhed / organisation

Skolebestyrelsen på Skolen i Sydhavnen

Postnr.

2450

By

Kbh SV

Høringssvar

Børne- og ungdomsudvalget har sendt sagen om ny skolekapacitet i Sydhavnen i høring. Her følger høringssvaret fra skolebestyrelsen på Skolen i Sydhavnen: Skolebestyrelsen har taget til efterretning, at udvalget hælder til to separate skoler. Samtidig vil vi gøre det klart, at uanset hvilket scenarie, der bliver endeligt vedtaget, er det bydende nødvendigt, at der findes løsninger på kapacitetsproblemerne i det lokale klubtilbud for de 10 til 14-årige og på det mere og mere presserende behov for et lokalt ungdomsmiljø. Allerede fra næste skoleår vil klubtilbuddet blive nødt til at indskrive børn fra Skolen i Sydhavnen på andre matrikler. Det er vores klare overbevisning, at dette vil svække tilslutningen til det kommunale klubtilbud markant. Vi mener, at områdets børn har brug for et sted, hvor de har mulighed for at være sammen med andre børn på tværs af årgange og klasser – og hvor gode voksne kan bidrage til at styrke deres relationer. Samme behov gør sig gældende for vores ældste årgange. Vi mærker allerede nu tydeligt, at der ikke er nogen professionelle pædagogiske tilbud lokalt, som de unge benytter sig af. I stedet hænger de ud på skolens område, med flere uheldige episoder til følge. Episoder, der har gjort det nødvendigt at inddrage SSP og klubbens gademedarbejder. Vi forældre tror på, at lokale tilbud i de omgivelser, hvor de unge i forvejen mødes med deres netværk og med fast tilknyttede voksne ressourcepersoner, vil kunne afhjælpe den kedsomhed eller unødvendige eskalering af mere uskyldige ”narrestreger”, som vi formoder ligger bag de uheldige episoder. Så behovet er der allerede. Såfremt løsningen bliver to separate skoler inden for et så lille geografisk område, bliver behovet for fælles, lokale tilbud blot større. Dette både af hensyn til børnene, men også af hensynet til sammenhængen mellem de kommende to skoledistrikter, der kan frygtes at splitte lokalområdet. Endelig har vi brug for at pointere, at det er ulykkeligt, at vi overhovedet er kommet i den situation, at vi er nødt til at forholde os til, om vi fx vil foretrække A) at vores børn skal gå i en skole med et nogenlunde normalt antal spor og baseret på en gennemprøvet model for, hvordan man meningsfuldt opdeler skolelivet (indskoling, mellemtrin og udskoling) eller B) om vi vil sætte dette over styr mod, at der muligvis kan blive plads til de mere og mere bydende nødvendige rammer for og tilbud til de børn, som er vokset ud af KKFO’en. Det er absurd og dybt frustrerende, at der ikke i udviklingen af området fra starten er sikret offentligt råderum til, at begge dele nogenlunde smidigt og selvfølgeligt kan lade sig gøre. Det er vores opfattelse, at netop det urimelige dilemma er baggrund for, at det i inddragelsesprocessen blev meget svært at tegne et klart billede af, hvilket scenarie lokalmiljøet bakkede mest op om. På skolebestyrelsens vegne Tenna Bekker (forældrerepræsentant)