Høringssvar vedrørende Ny Tøjhus tillæg 4 - lokalplan 327-4

Oprettet: 25. september 2019
Svarnummer:
75

Indsendt af

Thomas Thomsen

Postnr.

2300

By

Kbh. S.

Høringssvar

Den påtænkte udvidelse af SAS Radisson hotellet, er indeholdt stærkt uovervejede konsekvenser, som de omkringliggende naboer, kommer til at betale en høj pris for. De trafikale konsekvenser af at anlægge en, ind - og udkørsel til P-hus, varegård, etc. ud til Weidekampsgade, vil give en hidtil uset mængde af tung trafik i gaden, som gaden slet ikke er gearet til at kunne håndtere. Allerede nu, er gaden flere gange i løbet af dagen, 'stoppet' med trafik der umuliggøre fremdrift. Dette er især bekymrende for de 'bløde' trafikanter (højresvingsulykker) og akut fremdrift af eks. udrykningskøretøjer. Desuden vil støj og forureningsgenerne stige til et uset højt niveau, og gøre ophold ud til gaden, åbne vinduer, etc. til en sundhedsmæssig risikabel affære. Den eksorbitante høje bebyggelses procent (285%!!) vil i tillæg hertil, give arkitektoniske kvælningsfornemmelser, uden nogen form for hensyntagen til bla. sigtelinierne (over mod Christians Kirken) samt den helt uforståelige 'klods' imellem Deloite og SAS hotellet, der ikke tillader at videreføre det 'luftige' bygningspejl ned langs H.C. Andersens Boulevard. Her er nemlig lys, luft og vandkanaler til at bløde arkitekturen op, fra de monumentale glas og stål mastodonter. Det undre, at især vandmiljøet der med sine mange kanaler, IKKE bliver videreført i det ny byggeri. Hvorfor denne udeladelse? Iøvrigt sagde den daværende overborgmester, Jens Kramer Mikkelsen, sagde i sin salgs-tale til 'det ny Islands brygge', at man her ville fokusere på især børnefamilierne, og støtte denne ambition, med massive rekreative løsninger. Det er blot et enkelt årti siden, og nu bliver de selvsamme familier, 'presset ud', da de rekreative ambitioner, er blevet afløst af hovedløst og massivt erhvervsbyggeri og trafikale hovsa-løsninger. Summasummarum: En udvidelse af SAS hotellet, vil kvæle sine naboer i trafik, støj og forurening, og det massive byggeri, vil med sin 'højde og drøjde' lukke alt lys og luft ud af gaden, i et hidtil uset omfang og med sin massive bebyggelsesprocent, lukke Islands Brygge helt af. De forventede økonomiske konsekvenser heraf, skal der også findes en løsning på. Den overvejende bekymring er dog andetsteds. Københavns Kommune har en uheldig tendens til udstedelsen af 'dispensationer' i byggesager, hvor der er et udtalt ønske til hensynet for de omkringliggende beboere tages alvorligt. Det er da også irriterende at skulle forholde sig til, når nu bygherrer står klar med sin investering. Det er dog en tendens, der på bekostning af de nu 'bondefangede' bryggerboer, uhindret kan fortsætte. Derfor, tjener dette høringssvar til efterskriften, når kommende (politiske) generationer skal ryde op og kompensere for de 'utilsigtede' - men absolut ikke uimodsagte - katastrofale bivirkninger. Alternativet er naturligvis, at gøre det rigtige rigtigt første gang, og dermed begrænse generne ved byggeriet og især trafikken, ved ikke lade sig friste af en hurtig sagsgang med hastigt udstedte dispensationer. Det vil være en god markedsførringcase for Københavns Kommune, der nu har en åbenlys mulighed for, at vise sine sande, grønne værdier og gøre Bryggen til en grøn mærkesag hvor hensynet til beboerne vejer tungt.