Oprettet: 23. januar 2018
Svarnummer:
27

Indsendt af

Ida Juel Stephens

Postnr.

2150

By

Norhavn

Høringssvar

På borgermødet 22/1 2018 gennemgik Teknik- og Miljøforvaltningen (TMF) forslag til tillæg nr. 3 til lokalplan 463. Der blev udtalt kritik af den forvaltningsmæssige håndtering af planforslaget - bl.a. i forhold til den begrundelse tillægget bygger på. Der blev derfor spurgt til forvaltningens rolle i processen og man svarede at forvaltningen er "politikernes forlængede arm". Jeg håber på at Borgerepræsentationen vil minde forvaltningen om, at deres rolle som embedsmænd - ved ændring af en allerede vedtaget lokalplan - først og fremmest er at overholde de forvaltningsretlige regler og sikre at politikerne har et tilfredsstillende beslutningsgrundlag, således at deres afgørelse ikke kan betvivles. Nedenstående er fra “Kodeks for regler og normer for forvaltningens rådgivning og bistand til Borgerrepræsentationen, udvalgene, overborgmesteren og borgmestrene”: "Kommunernes og de kommunale embedsmænds og lederes rolle i Det Danske Lokaldemokrati Embedsmændenes og institutionsledernes arbejdsopgaver En kommune er et forvaltningsorgan, hvis formål er at administrere lovgivningen. Men reglerne giver (i et omfang der varierer fra sagsområde til sagsområde) plads til politiske prioriteringer lokalt. Derfor er kommunen samtidig en politisk enhed. Kommunalbestyrelse (i Københavns Kommune Borgerrepræsentationen), udvalg og borgmester (i Københavns kommune: Overborgmesteren og borgmestrene) har følgelig to forskellige funktioner og de kommunale embedsmænd og institutionsledere har pligt til at bistå i varetagelsen af begge. Den ene består i at fastsætte de generelle rammer og mål for den kommunale virksomhed, herunder at udvikle nye politiske retningslinjer. Den anden går ud på at føre lovgivningen - som formidlet gennem kommunalbestyrelsernes beslutninger - ud i livet. Det er vigtigt for kommunalbestyrelsesmedlemmer og embedsmænd at være bevidste om, hvorvidt der handles i den ene eller den anden rolle, da der er forskel på de regelsæt, der skal følges. Den udførende rolle har stor vægt i kommunerne og er meget mere regelbunden end opgaven med politikudvikling, fordi man forvalter givne love og bevillinger og bl.a. skal overholde en række forvaltningsretlige regler. Hertil kommer, at embedmænd og lederne, når de udfører en beslutning, alene skal rette sig efter det flertal, der har vedtaget den, mens de, når der forberedes nye beslutninger, skal sikre, at alle politiske grupper har et tilfredsstillende beslutningsgrundlag." Høringssvar vedlagt i vedhæftede fil.