Oprettet: 1. november 2018
Svarnummer:
75

Indsendt af

Torsten Rasmussen

Virksomhed / organisation

Movia

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

”Københavns Kommune har 6. september 2018 udsendt forslag til lokalplan vedr. Kvarteret ved Bella Center II i høring med frist 1. november 2018. Movias administration har følgende bemærkninger til det fremsendte lokalplanforslag: 1. Ang. eventuel etablering af ladestationer til elbusser: Lokalplanforslaget ses ikke at give mulighed for etablering af ladestationer (ladestandere, teknikskabe og evt. transformerstation) til elbusser ved endestationen for buslinje 34, 68 og 77, som de er besluttet i det nye busnet, der åbner næste sommer og som er tilpasset Cityringen. Muligheden for opsætning af ladestationer (ladestandere, teknikskabe og evt. transformerstation) er afgørende for, at Movia kan udbyde emissionsfri elbusser for Københavns Kommune mfl. i forbindelse med fremtidige udbud af busdrift, så hvis lokalplanen er en hindring for dette, er det i sagens natur problematisk for en senere elektrificering af de tre nævnte buslinjer. Vi skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på, at Movia i foråret indgik aftale med Siemens om opsætning af ladestationer til elbusser. Københavns Kommune har i den forbindelse indgået en samarbejdsaftale med Movia, hvor kommunen bl.a. forpligter sig til at stille passende areal til rådighed til placering af ladestationer. Forpligtelsen tilkommer den eller de finansierende parter, hos hvem endestationen for ruter, der skal betjenes med elbusser, er beliggende. Buslinje 34 og 68 skal efter planen udbydes næste gang i 2023, mens linje 77 udbydes i 2028. Movias forslag til ændringer af lokalplanforslaget med henblik på at understøtte emissionsfri busdrift, herunder elbusser: §7, stk 7, litra a: ”Enkelte træer kan udelades af hensyn til trafikafviklingen” ændres til ”Enkelte træer kan udelades af hensyn til trafikafviklingen samt etablering af el-teknik til emissionsfri elektriske busser i offentlig servicetrafik”. §6, stk 5, sidste afsnit ændres fra ”Transformerstationer og andre mindre tekniske anlæg, som skal være umiddelbart tilgængelige, skal integreres i bygninger og terræn, så de ikke er synlige i området” ændres til ”Transformerstationer og andre mindre tekniske anlæg, som skal være umiddelbart tilgængelige, skal integreres i bygninger og terræn, så de ikke er synlige i området. Dog kan tekniske anlæg anlægges i byrummet, såfremt særlig offentlig interesse tilsiger dette (fx elladestandere og teknikskabe til emissionsfri elbusser)” 2. Ang. udformning af stoppesteder: Dimensionerne for de kommende busholdepladser fremgår ikke af lokalplanforslaget. Movia skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at stoppestederne i den østlige ende af Ørestads Boulevard (stykket mellem Center Boulevard og Ørestads Boulevard) bør være mindst 30 meter lange, for at kunne håndtere de fire buslinjer, der skal benytte stoppestederne i det kommende nye busnet, som Københavns Kommune sammen med 11 kommuner og Region Hovedstaden netop har tiltrådt, og som sikrer sammenhæng til den kommende Metrocityring. I den vestlige ende er det, jf. betjeningen i Nyt Bynet tilstrækkeligt, at stoppestederne i begge retninger bliver 15 meter lange. Derudover skal der for linje 34, 68 og 77, jf. betjeningen i Nyt Bynet, sikres endestationsholdepladser, der er lange nok til, at busserne kan komme ind og ud fra stoppestederne. Alle buslinjerne kører med 12 meter lange busser og vil derfor have brug for yderligere 10 eller 12 meter til at komme ind til og ud fra stoppestederne afhængigt af vejbredden. Der henvises til vedlagte illustration fra vejreglerne. Movia anbefaler, at busholdepladser generelt tager udgangspunkt i de anbefalede dimensioner jf. vejreglerne for at undgå, at kommer for store omkostninger forbundet med at tilbyde service med bustrafik. For linje 34, 68 og 77 skal der ved endestationsholdepladserne desuden være mulighed for en fortovsbredde tilstrækkelig til, at der kan opstilles en ladestander. Det kan i den forbindelse oplyses, at målene på den nederste lodrette del af ladestanderen er 130 cm x 34 cm.

Materiale: