Høringssvar vedrørende Bomhusvej 18 - lokalplan

Oprettet: 5. april 2018
Svarnummer:
67

Indsendt af

Marianne Hansen

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Østerbro 5. april 2018 Høringssvar vedrørende byplansforslag vedrørende grunden Bomhusvej 18, 2100 København Ø På baggrund af borgermøde med deltagelse af blandt andre bygherre og arkitekt fra entreprenørvirksomheden Bonava ønsker vi hermed at gøre indsigelse mod de planer, som blev fremlagt af Københavns Kommune og bygherre Bonava: Skygge- og lysforholdene for det planlagte byggeri, som det fremgår af høringsmaterialet, er angivet for to datoer i henholdsvis marts og juni måned. Selvom kommunens byplansafdeling oplyser, at det er ”almindelig praksis” så forekommer denne at være noget ufuldstændig – for ikke at sige tendentiøs, da det må være indlysende, at de mørkeste tider på året også er de, der vil ramme os nærmeste naboer (mod nord) til det foreslåede nye byggeri mest. En 6 og en 4 etager høj bygning klos op ad en bestående beboelsesejendom vil uden nogen tvivl betyde en del for lys og skygge – særligt i de mørkeste måneder af året. Området er allerede nu – også efter at Carolineskolen er flyttet ud – hårdt trafikmæssigt belastet. På både Bomhusvej og den sidste del af Rygårds Allé er der en lang række erhvervsvirksomheder med større eller mindre tilgang af transport i alle dagtimer. Bycykel-virksomhed (Rygårds Allé), som har en del trafik med cykler, der transporteres med større biler med henblik på servicering m.v. Kaffefirma (Rygårds Allé), der periodevis har en del besøgende. Pejsefirma (Rygårds Allé), med en del trafik – fragt/transport m.v. Crossfit-center med en del daglige besøgende/kunder. På Bomhusvej har en lang række mindre virksomheder domicil men alle med forholdsvis stort antal personer i privatbiler, der transporteres i dagtimerne. I samme område ligger 4 privatskoler og en specialinstitution, hvor langt de fleste børn kommer så langt væk fra, at de bliver kørt til og fra skole med privatbil. Børnene til specialinstitutionen bliver kørt i minibusser. Trafikpresset er hårdt til og fra skolerne i tidsrummet 7,15-9 og igen fra ca. 14,30 – 17,00. At kommunen har fået udarbejdet en (ikke offentligt tilgængelig) trafikmåling i tidsrummet 10-13 forekommer at være yderst påfaldende da vi, der er nærmeste beboere og kommende naboer i området, ved, at det er det mest rolige tidspunkt på dagen. I det aktuelle byplansforslag er det planen at bygge 150 boliger. Bygherre forklarer, at der skal bygges 65 parkeringspladser på området og et tilsvarende antal under jorden. Bygherre oplyser endvidere, at det planlagte byggeri er ”højkvalitetsbyggeri” og det må forventes, at de kommende beboere alle har (mindst én) privatbil. Det vil sige, at de beboere, der enten ikke kan få eller ikke vil betale for mere en én parkeringsplads samt deres besøgende, vil benytte de i forvejen meget begrænsede områder til parkering på Rygårds Allé, Gartnerivej og Bomhusvej. På Rygårds Allé parkeres der i begge sider af vejen, der i forvejen er smal. Vi er voldsomt bekymrede for hvad det store ekstra pres af trafik og parkering vil betyde for vores boligområde. Vi er herudover yderst bekymrede for hvad det i byggeperioden vil betyde for os, der som beboere, er nødt til at færdes på Bomhusvej og Rygårds Allé på cykel og som fodgængere blandt et stærkt stigende antal biler og entreprenørmaskiner m.v. Støjgenerne i området er allerede ganske betydelige. Lyngbyvej er voldsomt støjende, trafikken er tung, tæt og stigende. Vi er meget bekymrede for de massive ekstra støjgener, som vi vil blive udsat for særligt under byggeriet. Vi mener at det er helt uacceptabelt at bygge 150 boliger i et område, der i forvejen er ganske hårdt presset med hensyn til trafik og støj udover at det vil påvirke området negativt med mørke at der på et så begrænset område skal bygges så mange boliger i 4-6 etagers høje bygninger. Stine Pedersson, Sigmund Jensen, Lone og Peben Johansen, Marianne Hansen Bomhusvej