Høringssvar vedrørende Nuuks Plads II - lokalplanforslag

Oprettet: 7. maj 2018
Svarnummer:
308

Indsendt af

Lasse Köhler

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Indsigelse mod det fremlagte forslag til lokalplan for Nuuk Plads. Nørrebro er pt. Danmarks tættest befolkede område og jeg ser derfor ingen god argumentation for hvorfor netop dette område skal fortættes yderligere. Det fremføres at projektet vil bidrage til mangfoldigheden i området. Som beboer på Nørrebro føler jeg at ’vi’ er relativt mangfoldige i forvejen – en mangfoldighed jeg sætter stor pris på. Jeg forstår imidlertid ikke hvordan mangfoldigheden øges gennem dette projekt. Hvem er det, der pt. Ikke er repræsenteret i beboersammensætningen på Nørrebro? Københavns Kommune er svært presset på deres pasningsgaranti i institutioner og på deres skolepladser. Ved at øge befolkningstætheden, vil man sætte institutioner og skoler under yderligere pres, og børnene vil få endnu vanskeligere adgang til ophold i grønne områder, da friarealerne vil skulle deles mellem endnu flere mennesker. Yderligere virker det ikke velovervejet at minimere andelen af parkeringspladser til 1 parkeringsplads pr. 200 m2. Såfremt man øger tætheden, med hvad jeg vil formode bliver nogle dyre lejligheder, vil der også komme flere biler i området. I forvejen er parkeringen belastet, og nedlæggelse af p-pladser vil ikke gøre situationen nemmere. Jeg har desuden svært ved at finde antallet af nye ejerlejligheder – men dette vil være nyttigt at få oplyst. Cykelparkering vil primært være at finde i kælderniveau. Med en nyt mad-mekka, dagligvareindkøb og metrostation virker det svært optimistisk at tro, at folk vil bære deres cykler ned i en kælder for kort at opholde sig på pladsen. Det er absolut positivt at fremme offentlig transport, og at benytte cykler i byen, men ønsker man at gøre dette, er man også nødt til at skabe rimelige forhold. Når folk tager cyklen i stedet for bilen, forventer de at kunne parkere tæt på deres ærinde. Du får aldrig en cyklist til at parkere langt væk fra sit ærinde eller til at slæbe sin cykel ned af en stejl trappe. Cyklerne kommer til at være der. De rette forhold for at få dette til at lykkes, kan lige så godt blive skabt fra start – dette ved at tilføre nok cykelparkeringspladser. Jeg anderkender, at den signifikante beboertilvækst, som København i disse år er underlagt, fordrer opførelsen af nye boliger. Jeg stiller mig imidlertid svært kritisk overfor præmissen for dette byggeri. Nørrebro har ikke brug for yderligere fortætning; vi har brug for flere engagerende og rekreative byrum med plads til de 80.000 mennesker som bor her i forvejen.