Høringssvar vedrørende Nuuks Plads II - lokalplanforslag

Oprettet: 8. maj 2018
Svarnummer:
344

Indsendt af

Kamilla Poulsen

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Jeg skal hermed opfordre til at planerne om opførelse af et højhus på Nuuks Plads skrinlægges. Nørrebro er i dag Danmarks tættest befolkede område, hvilket jeg ser som en udfordring. Vi som bor her har lært os at tackle en hverdag med stress, mangfoldighed og trængsel, hvilket stiller særlige krav når vi skal lykkes med at bo så tæt. Vi har lært os kunsten at bo tæt med mange mennesker, men grænsen for større tilførsel af beboere er nået, med mindre det sker ved stærkt begrænset tilførsel af nye boliger i et roligt og organisk tempo. Noget der i disse år rigeligt imødekommes ved moderniseringer og etablering af nye lejligheder i de gamle ejendommes hidtidige tørre- og pulterrum, samt mindre nybyggerier af små ejendomme på de få tomme grunde. Når det er sagt, har vi nået en tærskel for tilførsel af yderligere beboere som overskrides af det skitserede højhus på Nuuks Plads. Under borgermødet blev det flere gange pointeret, at det ikke er bygherrens ansvar at tage hensyn til dette faktum og de trafikale problemer et højhus vil medføre. Det er dog jeres, politikernes, at tage dette med i jeres overvejelser inden i stemmer for dette projekt. Som det også blev pointeret på borgermødet flere gange, så har projektet allerede kostet kommunen mange penge, men jeg mener ikke at man blot skal gennemføre dette projekt på baggrund af dette uden at tage hensyn til de mange gener, som det vil skabe. Som genbo vil jeg blive stærkt berørt af et 75 meter højhus på Nuuks Plads. Først og fremmest vil min daglige udsigt til himmelen blive grundigt ødelagt af den kolos der i form af højhuset tårner sig op over tagene. Ligesom jeg vil, når jeg går på gaden, mærke den vindturbulens, som jeg i dag er forskånet for. En vindturbulens som man i beregningerne kun har lavet på selve højhuset uden at beregne på betydningen for de omkringliggende bygninger og gader. Med den vindturbulens man i dag har beregnet for pladsen og højhuset må det forventes at blive et stærkt blæsende område, og man kan i såfald diskutere om tanken om en åben plads med liv, i virkeligheden vil blive en øde plads med for stærke vindforhold. Desuden viste de nuværende beregninger på vindretning og vindturbulens fra højhuset, at der vil være øgede vindforhold på de steder, hvor man forventer at lave cykelparkering til metroens mange besøgende. Vi ved allerede i dag hvor stort cykelkaos, der er ved de nuværende metrostationer. Her vil man skabe øget kaos, da det er de færreste, der vælger at sætte deres cykel i et område med stærk vind og risiko for at cyklen vælter og beskadiges. Jeg ser derfor for mig, hvordan det omkringliggende område vil flyde med cykler. Jeg er andelshaver i Borupgaard hvor vi holder meget af lys og sol. Vi har det dejligste haveanlæg, hvor der sommeren igennem udspiller sig et herligt udeliv, med børn der leger fra morgen til aften, og de voksne der mødes til en kaffetår eller indtagelse af måltiderne. Jeg og mine bofæller er så begejstrede for ude livet at vi, på ejendommens gårdside, har bekostet opsætning af altaner, hvor dem der bor på ”den gode side” af ejendommen har eftermiddags- og aftensol der på visse tidspunkter af dagen, ligesom haven i gården, vil blive ramt af skyggen fra højhuset. Dem der ikke bor på ”den gode side” af ejendommen har indgivet ansøgning til Københavns Kommune om tilladelse til montering af altaner på ejendommens solside, hvilket med opførelse af højhuset, kan ende med endnu en altan med skygge. Desuden så man også på beregningerne, at især Rantzausgade, der i dag er et upcoming område med cafeer og meget liv i eftermiddags- og aftentimerne vil blive henlagt i skygge langt ned af gaden, såfremt højhuset opføres. Dette er meget ærgerligt for gaden, da der så vidt jeg er orienteret er mange planer for netop denne i forbindelse med en mulig aflukning af trafik i gaden. Rantzausgade har førhen ikke været en særlig tryg gade, men med de mange nye initiativer på cafe/restaurantsområdet har det fået en helt anden energi, som jeg frygter igen vil blive ødelagt, hvis solen ikke længere rammer gaden. Os der bor ganske tæt på krydset Jagtvej, Rantzausgade, Borups Allé oplever allerede i dag et stort pres med trafik af biler, busser, cyklister, fodgængere og henstillede cykler. Dertil kommer, at det er en daglig udfordring at finde parkeringsplads til sin bil, hvor man må køre rundt og forurene medens man i større og større cirkler leder efter en ledig parkeringsplads. Et problem der kun forøges såfremt højhuset måtte blive opført. Det bør tages med i overvejelserne at det forventes at trafikken omkring området vil forøges, når metroen åbner. En beregning man også har udeladt i de nuværende beregninger for trafikken til og fra højhuset. Man bør desuden tage højde for, at der i de nuværende planer for højhuset og butiksplanerne ikke engang er planlagt med nok parkeringspladser til at kunne dække selve højhusets behov. Dertil vil komme de mange pendlere udefra, der skal parkere i området for at komme med metro og benytte de nye butiksfaciliteter. Derudover havde man på borgermødet heller ikke taget hensyn til at de nuværende planer med detailhandel vil øge belastningen af lastbiler i området. Der var heller ikke taget hensyn til hvordan lastbilerne skulle kunne komme til og fra området, såfremt der var mere end en lastbil på samme tid. Jeg kan have en stor bekymring i forhold til den øgede belastning af lastbiler i området, når byens børn skal til og fra de nærtliggende skoler. I forhold til børn og unge vil jeg også pointere, at man i planerne for området og højhusbyggeriet ikke har taget hensyn til disse. Man planlægger at bygge familievenlige lejligheder, men hvor skal disse børn gå i skole og dagsinstitution? Disse har i dag i forvejen svært ved at dække det behov, der er for de nuværende børn i området. Derudover er der mangel på områder og fritidsaktiviteter for disse på Nørrebro. Derudover ønsker jeg at påpege nogle andre uhensigtsmæssigheder ved planerne om opførelse af det 75 meter høje tårn. Den arkitektoniske sammenhæng og synlige ro vil blive fuldstændig spoleret, såfremt der midt i et gammelt miljø, omgivet af ældre og smukke klassiske femetagers ejendomme, opføres et 75 meter højt boligtårn der i fremtiden vil stå som en skamstøtte på forfejlet byplanlægning. Af nøjagtig samme grunde, som man har forbud mod opførelse af høje huse indenfor voldene, bør dette også gælde det gamle Nørrebro. Til gengæld værdsætter jeg planen om bevarelse af og fremtidig anvendelse af Nyrops smukke bygning, oprindelig opført til landsarkiv. Jeg finder det dog bekymrende, at da man under borgermødet fremlagde projektet havde indtegnet 7 døre på hver side af bygningen. Jeg mener, at når man ønsker at bevare den smukke bygning også må tage hensyn til hvor meget man skal ændre på den nuværende struktur. Dog selvfølgelig med mulighed for at gøre bygningen let tilgængelig – dette kan måske gøres uden 14 nye indgange. I forbindelse med hvad man ønsker at benytte bygningen til, bør der ses på om man kan anvende den til nogle af de ting som området mangler – heriblandt mulighed for festlokaler og lokaler til brug for ungdoms/fritidsaktiviteter. Jeg er ikke modstander af moderne arkitektur, eller for den sag skyld højhuse, de skal blot ikke ”dumpes” tilfældigt ned blandt klassiske byejendomme, hvor de fremstår som ”de grimme ællinger” men samles i nye kvarterer som eksempelvis Nord- og Sydhavnen, Ørestad, Carlsbergbyen o.l. Jeg skal således med afgivelse af mit høringssvar opfordre til at planerne om opførelse af boligtårnet på Nuuks Plads opgives, og pladsen i stedet udlægges til rekreative formål -alternativt til opførelse af en boligejendom der visuelt og højdemæssigt flugter med naboejendommene. Afslutningsvis skal jeg udtrykke min undren over pladsens navngivning ”Nuuks Plads”, da jeg ikke ser nogen relation mellem pladsen og byen Nuuk på Grønland. Derfor foreslå jeg pladsen omdøbes til ”Martin Nyrops Plads” alternativt ”Nyrops Plads” og dermed navngives efter Martin Nyrop der var arkitekt og professor og bl.a. tegnede Østre Gasværk, Københavns Rådhus og det fredede Landsarkiv der ligger på pladsen. Nyrops Plads vil falde godt i tråd med navngivningen af de øvrige gader som grænser op til pladsen, og som alle er navngivet efter store mænd med relation til området. For at nævne nogle: Hjort Lorentzensgade, Rantzausgade, Borups Allé, Laurids Skous Gade, Struensesgade, Krügersgade, Ahlmannsgade og naboen Brorsons Kirke. I øvrigt vil denne navneændring bringe pladsens navn i harmoni med navngivningen af de øvrige stationer på Metro Cityringen. Derfor vil jeg opfordre til et navneskift til det naturlige navn ”Martin Nyrops Plads”/”Nyrops Plads” inden ”Nuuks Plads” for alvor tages i anvendelse.