Oprettet: 23. juni 2017
Svarnummer:
99

Indsendt af

Jan Manfeld

Postnr.

1653

By

København V

Høringssvar

København er noget helt særligt. Det lave tætte byggeri med de fine gamle tårne, gør byen helt unik. Byen, de fine pladser, og grønne arealer og dens berømte skyline er ikke alene en æstetisk kvalitet. Den er også dejlig at opholde sig i. Det er en by, der ligger vægt på mennesker og ikke på mastodontisk menneskefjendsk arkitektur, med bygninger, der visuelt dominerer omgivelserne alene ved deres størrelse. Kun ganske få storbyer i verden har denne meget fine kvalitet. Den bør vi bibeholde i stedet for at efterligne de lidet charmerende bykerner i resten af verden. Bykerner, der er mennesketomme uden for normal arbejdstid, fordi de er ubehagelige at opholde sig i. De nye bastante 50-115 meter høje klodser vil æstetisk dominere omgivelserne (Centralpostbygningen, Politigården, Hovedbanegården og Tivoli) og endvidere være endnu et angreb på Københavns fine skyline. Der findes ikke mennesker, der nyder at opholde sig nær højhuse og store betonklodser, da der uvægerligt opstår turbulente vinde omkring disse, der forhindrer ethvert behageligt ophold og det er ikke muligt at skabe afværgeforanstaltninger, der sikrer en tilnærmelsesvis rimelig vindkomfort. En jernbanekurve lige før en banegård er nok den mest støjende del af en jernbane, da der ikke alene er normal skinne- og maskinstøj, men også kurveskrig og bremsehvin. Periodisk støj på 80-90 decibel er ikke usandsynligt med mindre der laves meget effektive støjværn. Det er i denne støj man vil lægge en spændende vindomsust bypark. Man skal nok ikke forvente at mennesker frivilligt vil opholde sig her. Materialemæssigt har man valgt glas, beton og stål, der ikke passer til nabobygningernes præg af høj håndværksmæssig kvalitet, bygget i røde mursten. Der er tale om et arkitektonisk mismatch med omgivelserne. I virkeligheden er der tale om at ville lave en ny grimmere postterminalbygning, blot dobbelt så stor med nogle kæmpe højhuse til at forværre udseendet. I Brokvartererne, har man typisk en bebyggelsesprocent på 150. Her ønsker man en samlet bebyggelsesprocent på 450. Det er tre gange så bastant som i resten af byen. Denne lokalplan er ikke udpræget menneskevenlig.