Oprettet: 30. juni 2017
Svarnummer:
167

Indsendt af

DSB Ejendomme

Virksomhed / organisation

DSB

Postnr.

2630

By

Taastrup

Høringssvar

DSB har med interesse læst Københavns Kommunes forslag til lokalplan Postgrunden med kommuneplanstillæg. DSB som ejer Carsten Niebuhrs Gade 10, 1577 København V, matrikel nr. 1690 har aktivt indgået i samarbejdet med Danica Ejendomme om udarbejdelse af projektmateriale, som input til lokalplanen. DSB ønsker en ændring i rammerne for planlægning af parkering, således at der skabes mulighed for at etablere, ud over de i parkeringsnormens fastsatte p-pladser, 81 p-pladser til DSB personale. De ekstra P-pladser skal benyttes til loko-og togfører, der møder på arbejde før første tog kører og får fri efter sidste tog er kørt. DSB har hele lokalplansprocessen igennem fastholdt dette krav om p-pladser til sit personale og ligeledes fremført sine argumenter herfor den 3. april 2017 ved foretræde for Teknik- og Miljøudvalget vedr. behandling af sagen Forslag til lokalplan for ”Posthusgrunden”. Ejendommen Carsten Niebuhrs Gade 10, 1577 København V, matrikel nr. 1690, er medtaget i forslaget til lokalplan for ”Postgrunden” efter eksplicit ønske fra Københavns kommune, for at få færdigudviklet hele det gamle godsbaneareal. DSB Ejendomme har fra den første indledende dialog med Københavns Kommunes Teknik – og Miljøforvaltning orienteret om, at det er en forudsætning for udvikling af DSB’ s matrikel 1690, at de oplyste p-pladser til lokofører og togfører, kan placeres i en kommende udvikling af det samlede område. Københavns Hovedbanegård er for DSB Danmarks største trafikale knudepunkt med 100.000 daglig besøgende. Københavns Hovedbanegård er ca. 20.000 kvm stort og indeholder et shoppingcenter på 5.000 kvm og en arbejdsplads for ca. 2.100 personer hvoraf ca.1.500 er loko- og togfører. Endvidere er der: politi, TV2, caféer, butikker, services, og DSB øvrige personale der har sit arbejde her. Der er ingen personaleparkering her til denne arbejdsplads. DSB har fra fordums tid været en stor jordbesidder i København og i takt med udvikling af byen har DSB frasolgt sine arealer. Det sidste af DSB’s arealer der ligger relativt tæt på Københavns Hovedbanegård, er Ejendommen Carsten Niebuhrs Gade 10, der nu er i spil til et byudviklingsprojekt. DSB anvender i dag ejendommen på Carsten Niebuhrs Gade matrikel 1690 til parkering for lokofører og togfører, der møder og aftræder når der ikke kører tog. Grundet heraf, har personalet brug for at køre bil for at møde og aftræde på arbejde. Der er for nærværende brug for 81 p-pladser, dette tal er afhængigt af den aktuelle køreplan. Der er i dag 124 p-pladser på ejendommen. DSB har grundet ovenstående, brug for at have muligheden for at kunne etablere 81 p-pladser i det fremtidige byggeri, til brug for lokofører og togfører. Det er vigtigt for DSB, at lokofører og togfører kan møde på arbejdet til tiden, således at togene kan afgå til tiden. Der er derfor vigtigt at DSB kan råde over p-pladser, der ligger tæt på KBH, og i øvrigt vil det være uholdbart at DSB’s personale skal lede efter parkeringspladser på et tidspunkt hvor der er høj belægningsgrad på pladserne. DSB finder det derfor uholdbart at dets personale skal lede efter en p-plads andet sted i København for at møde på arbejde. Grundet lokofører og togførers møde- og aftrædetidspunkter bør det bemærkes at DSB ikke finder dobbeltudnyttelse af p-pladserne i kommende p-hus på posthusgrunden som en løsning. Såfremt kravet fastholdes om at DSB ikke kan muliggøre ekstra 81 p-pladser til lokoførerne og togførerne, ud over de i p-normens afsatte p-pladser i den kommende lokalplan Posthusgrunden, gør DSB opmærksom på at dette vil være kritisk for togdriften i Danmark, da der er risiko for en fagforeningssag om p-pladser blandt loko-og togfører. På baggrund af en risikovurderingen for togdriften i Danmark ved de manglende p-pladser - kan konsekvensen blive at DSB Ejendomme ikke udvikler deres ejendom på matrikel 1690, og de ønskede almene boliger på ejendommen må lade vente på sig. Alternativt er at DSB lader projektet opføre og de manglende 81 p-pladser til loko-og togfører bliver fratrukket de p-pladser, der var tiltænkt boligerne i projektet på matrikel 1690. Vi håber ovenstående giver indblik i forståelsen for DSBs indsigelse på parkeringsnormen til lokalplansforslaget. Foruden ønske om ændring i parkering for at tilgodese personaleparkeringsbehovet for DSB på lokalplansområdet har DSB følgende kommentarer og indsigelser til forslag til lokalplan Postgrunden med kommuneplanstillæg: Side 29 stk. 4 Almene boliger lokalplansforslaget beskriver at der på matrikel UV 1690 bliver mulighed for almene boliger i byggefelt I – se tegning 4 – DSB har i sit forslag også almene boliger i byggefelt L for at opfylde kravene om almene boliger i projektet. Side 31 § 5. bebyggelsens omfang og placering DSB ønsker, at der for matrikel UV 1690 bliver mulighed for over plint - at have 25.670 m². Side 36 stk. 9 Beplantning der står i lokalplansforslaget beskrevet at der for matrikel UV 1690 skal stå står 80 træer. DSB’s matrikel UV 1690 er på 7.428 m², og DSB ejer dermed forholdsmæssigt ca 19% af det samlede grundareal i lokalplansområdet, ved en ligelig fordeling mellem grundejeren ønsker DSB at der maksimalt skal placeres 58 træer på matrikel 1690.