Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur
Oprettet:
25. januar 2011
Svarnummer:
8
Indsendt af
Thomas Moltke
Virksomhed / organisation
Emdrup søgård fritidshjem og klub
Postnr.
2100
By
København Ø
Høringssvar
Høring svar om forældreindflydelse i ny institutionsstruktur,:
Kommentarer til Børne- og Ungdomsudvalgets forslag til rammerne for forældrebestyrelsen og forældrerådet i den nye institutionsstruktur fra forældrerådet på Emdrup Søgård fritidshjem og klub.
Forældrerådet på Emdrup Søgård har drøftet Forældreindflydelsen i ny institutionsstruktur (2010-143398) med udgangspunkt i indstillingen be-handlet på BUU den 8. dec. 2010.
Overordnet set finder vi indstillingen god, med en fin fordeling mellem hhv. forældrebestyrelsens og forældrerådets kompetencer. Som vi læser indstil-lingen, skal fastlæggelse og udmøntning af de pædagogiske principper også fremover være forankret i de enkelte enheder og forældrebestyrelsen skal kun forholde sig til de overordnet ramme for de pædagogiske principper.
Dette er meget godt i overensstemmelse med vores forventning på bag-grund af tidligere udmeldinger fra forvaltningen om, at enhedernes særpræg skal bevares og om, at de pædagogiske kompetencer og opgaver skal ligge i den enkelte enhed.
Forældrerådet er i den forbindelse dog bekymret for, at der lægges for stor vægt på forældreindflydelse generelt og især mht. forventningerne til forældrerådet. Det er vigtig at fastholde, at den faglige pædagogiske eksper-tise og erfaring er blandt personalet og det er dem, der skal varetage de opgaver, der er forbundet hermed. Forældrerådets opgaver er primært i forbindelse med høring og rådgivning, mens den konkrete opgaveløsning er et pædagogisk ansvar. I forlængelse heraf mener vi derfor, at punkt 7 under forældrerådets kompetencer ”Planlægge aktiviteter i institutionen i samar-bejdet med personalet” bør udgå. Vi mener, at det er en for stor indgriben i personalets arbejdsopgaver og faglighed. Vi mener, at forældrerådets ind-flydelse på aktiviteterne i enheden er repræsenteret ved punkt 5 ”Inddra-gelse i prioriteringen af midler til pædagogiske aktiviteter”. Alternativt skal punktet omformuleres, så det klart fremgår, at det er personalet, der har ansvaret og kompetencerne, mens forældrerådet kan kommentere på prin-cipperne i forhold til enhedens aktiviteter.
Afslutningsvis har vi en enkelt kommentar til afsnittet vedrørende sammen-sætningen af forældrebestyrelsen i klyngerne. Med den model, der er fore-slået, kan en klynge som eksempelvis vores komme ud for, at ikke alle en-heder er repræsenteret fra den pædagogiske side i forældrebestyrelsen. Dette mener vi er en mangel og svaghed for bestyrelsens arbejde og klyn-gen som helhed. For at kunne skabe den bedste synergi og dialog mener vi, at der skal være en repræsentant fra den pædagogiske side fra hver enhed i forældrebestyrelsen. En forældrerepræsentant kan (og skal) ikke have til-strækkelig med viden om enhedens pædagogiske og faglige arbejde. Derfor kan forældrerepræsentanten ikke sparre i forhold til de pædagogiske drøf-telser, der kan være af betydning for den enkelte enhed, og så sandelig også for klyngen som helhed.
Vi anbefaler derfor, at der gives mulighed for, at alle enheder er repræsen-terede på den pædagogiske side. For en klynge med eksempelvis 5 enhe-der, kan det fx ske ved deltagelse af 3 medarbejder repræsentanter, 1 en-hedsleder og 1 enten enhedsleder eller medarbejder repræsentant (valgfrit i klyngen).
På forældrerådets vegne
Mette Hoé
Forældrerådsformand