Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud
Oprettet:
26. januar 2015
Svarnummer:
108
Indsendt af
Thomas Capral Henriksen
Postnr.
2700
By
Brønshøj
Høringssvar
Først og fremmest tak for muligheden for at kommentere på dette vigtige emne, som fremtidens fritidstilbud i København er. Det er positivt, at B&U-udvalget også opfordrer berørte borgere til at afgive høringssvar, så man få det mest oplyste beslutningsgrundlag.
Det er utroligt vigtigt, at vi i Københavns Kommunes får skabt et godt, trygt og lærerigt miljø omkring de Københavnske folkeskoler. Folkeskolerne er i dag under pres og flere og flere fravælger folkeskoler af forskellige årsager, men vi er en del der har tilvalgt folkeskolen – ikke mindst pga. et godt fritidstilbud. Fritidstilbud i form af fritidshjem mv. er en meget væsentlig del af det at skabe et godt miljø og en god og tryg hverdag for vores børn.
Det er derfor væsentligt, at vi holder fast i gode fritidstilbud i de Københavnske folkeskoler, hvis man fortsat vil have børn til at vælge folkeskolen. Dette valg af folkeskole omfatter i høj grad også fritidstilbuddet, som hænger sammen med folkeskolen. Det er derfor meget positivt, når B&U-udvalget i beslutningen af 10. december 2014 ønsker at understrege at 1:1 organiseringen ikke nødvendigvis betyder ”organisering af mursten” og at den fremtidige fritidsstruktur sagtens kan have fritidstilbud, der ligger på flere matrikler. Samtidig er det positivt at et stort flertal af udvalget lægger vægt på ”at diversitet i tilbuddene samt institutioner i forskellige størrelser respekteres således, at man som borger har bedre mulighed for at vælge et tilbud som passer godt til den enkelte familie.”
Disse overordnede og gode intentioner skal dog afspejles i de konkrete udmøntningsplaner for at være noget værd. Og de fremlagte planer for Korsager Skole er ikke i tråd med ovenstående politiske beslutning.
Konkret er jeg i den heldige situation, at min søn går på fritidshjemmet Storegårdsvej. Et fritidshjem med virkelig kvalificerede medarbejdere, gode og store udearealer, et godt pædagogisk miljø, engagement, indlevelse og glæde - et sted, som børnene virkelige holder af at komme. Og ikke mindst er det et nødvendigt afbræk fra en ellers lang skoledag, som børnene har behov for og har stor glæde af.
Jeg mener ikke, at man med det konkrete oplæg om at sammenlægge institutionerne i området fysisk vil kunne bibeholde de fordele, som vi i dag oplever ved at have vores barn på fritidshjemmet Storegårdsvej. Hvis den kommende 1:1 struktur betyder at fritidshjemmet på lokaliteten Storegårdsvej nedlægges, som forvaltningen lægger op til, er der en række praktiske og sociale/pædagogiske udfordringer:
- Den eksisterende legeplads i indskolingen og samtidig KKFO’ens legeplads vil være meget lille til 450 børn. Dette forslås løst med at undersøge mulighederne for ”satellit-udearealer”. Det synes at være et en lidt underlig løsning, da der dels ikke er mange ledige arealer i umiddelbar nærhed af skolen – og at man jo netop på fritidshjemmet Storegårdsvej allerede har store og gode udearealer. En nærliggende løsning er derfor at bevare fritidshjemmet på Storegårdsvej på denne lokalitet.
- Hvordan forestiller man sig at etablere et tilstrækkeligt stort indendørsområde til fritidscenteret på skolen, hvor der reelt er plads til børnene samtidig med, at de er i nogenlunde i nærheden af pædagoger, som de kender og er trygge ved? Min egen søn var i starten noget trykket ved at starte et sted med 100 børn. Jeg har hørt fra andre forældre, at deres børn synes, det har været endda meget vanskeligt at starte på et sted med 180 børn, da voksenkontakten var alt for lille. Det er svært at forstille sig at nye børn nemt kan falde til blandt 450 børn.
- Hvordan vil man sikre et afbræk i børnenes hverdag, så de reelt oplever at have fritid, ved at de i løbet af dagen kommer til et andet sted med hen og får anden inspiration end skolen? Det er helt sikkert at mange børn – inkl. min søn – som har brug for dette afbræk.
- Hvad forestiller man sig omkring bemanding af institutionen? Det virker voldsomt at stedets pædagoger skal kunne have et nært forhold til 450 børn. Jeg oplever på fritidshjemmet Storegårdsvej et utroligt engageret, kompetent og nærværende personale, som virkelig gør det til et sted, hvor børnene har svært ved at tage hjem fra sidst på eftermiddagen, fordi de bare har lyst til at blive lidt længere for at lege og lære.
Min søn går på Korsager Skole i Brønshøj, en skole som vi gerne vil støtte op om, men kun i det omfang at man gennem skole og fritidstilbud, kan skabe gode trygge rammer for vores børn gennem hele dagen.
Hvis der etableres en kæmpe-institution kunne jeg forstille mig, at det bliver svært for Korsager skole at være attraktiv for skoledistriktets børn. Det ville være ærgerligt, hvis fritidscenteret skal trække ned, da jeg indtil videre kun har positivt at sige om Korsagers indskoling!
Det er muligt, at der er en beslutning om 1:1 institutioner ved skolerne, men, som det også fremgår af forslaget, kan dette godt være fordelt på flere lokaliteter.
Som jeg læser høringssvaret opfordres man også til at forholde sig til den såkaldte model 2 eller 3. Jeg vil i den forbindelse bakke op om model 3, hvis klynger indebærer, at det diversificerede fritidstilbud, i så fald være en del af en større klynge. Det er imidlertid ikke til læse specielt klart ud af materialet, så jeg håber at dette vil blive nærmere beskrevet i forbindelse med den detaljerede høring senere i år.
Såfremt der organisatorisk på en eller anden måde skal ske en delvis sammenlægning af KKFO’en ved Korsager skole og Fritidshjemmet Storegårdsvej, vil jeg i den forbindelse opfordre til fokus på at sikre en kompetent pædagogisk ledelse med fokus på børnenes trivsel. Jeg vil i den forbindelse opfordre til at give Marianne Lundberg mulighed for at få en fremtrædende rolle, hvis hun ønsker det, da hun udviser en meget kompetent ledelsesstil på Storegaardsvej. Og en god leder tiltrækker gode medarbejdere, hvilket giver glade børn. Det lyder simpelt – og det er det egentlig også, hvis man ikke i sin iver for omstrukturering ødelægger det, som fungerer godt.
Hvis politikernes ønske om at sikre at ”diversitet i tilbuddene samt institutioner i forskellige størrelser respekteres således, at man som borger har bedre mulighed for at vælge et tilbud som passer godt til den enkelte familie”, skal tages alvorligt, er det nødvendigt at fritidstilbuddet ved Korsager skole bevares på flere lokaliteter med nogenlunde den nuværende størrelsesorden mht. antallet af børn. Én mega-institution til opbevaring af 450 børn uden nogle nævneværdige udearealer vil i hvert fald være i direkte modstrid med dette politiske ønske. Og det vil jo netop ikke efterlade noget som helst valg for den enkelte familie – andet end at droppe folkeskolen.
Jeg håber, at forvaltningen vil tage det politiske ønske til diversiteten i tilbuddene med i det næste udkast til implementeringsplan fsva. tilbuddene omkring Korsager skole. så både fritidstilbuddene – og dermed den københavnske folkeskole - forbliver et attraktivt valg for ens børn.
Med venlig hilsen
Thomas Capral Henriksen