Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Folkeskolereform - faglig udmøntning
Oprettet:
21. januar 2014
Svarnummer:
18
Indsendt af
SKK
Virksomhed / organisation
SKK
Postnr.
Bydækkende
By
København
Høringssvar
Efter drøftelser i SKK har vi følgende høringssvar.
SKK mener det er præmaturt at have eksterne medlemmer i skolebestyrelserne allerede i fase 1 af reformen.
Angående læringsmål.
SKK bakker fuldt og helt om om "Læringsmål" som styrende for planlægning og udførelse af undervisningen, men det er bekymrende at teksten vidner om forvirring omkring dette begreb.
Der sker en sammenblanding af den løbende evaluering af elevernes læring, og dialogen med eleven om denne - og lærernes planlægningsniveau.
OG der sker en udvanding af forståelsen af undervisningsdifferentiering i praksis.
Der skal rettes op på disse misopfattelser, da der ellers kan skabes forvirring i den gensidige forventningsafstemning - både eleverne og lærerne imellem og i skole/hjem samarbejdet.
SKK vil gerne understrge, at Læringsmål - jævnfør Bodil Nielsens definition, er mål som sættes fx. på klasse/årgangs niveau - af lærerne - på baggrund af (de nye) fælles mål.
Herefter formuleres der elevmål (for grupper af elever) som er tilpasset elevforudsætningerne. Helt enkle opgaver for nogen - mere komplekse for andre - alle rette mod samme mål. Dette er undervisningsdifferentiering i praksis.
SKKs anbefaling er at testen læses igennem med ovenstående for øje, med fokus på at skelne imellem lærningsmålsfastsættelsen som en del af forberedelsen - og på elevinddragelsen, som er en del af den løbende evaluering.