Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 6. februar 2015
Svarnummer:
655

Indsendt af

Signe Bang

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

Kære politikere Alle har brug for med jævne mellemrum at udfordres – skærpe sine visioner og profil. Det er derfor ganske velkomment, at der sættes spot på fritidsordningen. Alle der arbejder med børn, har den vigtigste opgave overhovedet i dette samfund – nemlig at skabe livsduelige mennesker med overskud til andre og evne til at skabe et ansvarligt liv. 1) Børn elsker nærværende voksne som kan skabe tryghed og lærerige aktiviteter med forståelse og udvikling af de mange synlige og usynlige ressourcer hvert enkelt barn bærer rundt på. 2) Når skolebørnene ankommer til fritidshjemmet, svarer dette til Barndommens Gade, det er ofte her de møder de voksne, der har kendt dem fra de var helt små med glæder og sorger, det er her de voksne i særlig grad kender dem og deres familier. 3) Det er super risikabelt at nedlægge/omlægge fritidshjemmene mens den nye skolelov endnu ikke har lært at kravle. Københavns Kommune kan meget nemt amputere mange års dyrebar indsamlet erfaring hos de ansatte, på institutioner og netværket med lokal forankring. 4) Jeg flyttede til Island Brygge i 1986 fra en lille by på Sydsjælland og har siden da været en særdeles aktiv person i arbejdet med at gøre Islands Brygge til et levende samfund med fokus på familieaktiviteter og identitet, jeg har samarbejdet med Kulturhuset, Skolen på Islands Brygge, diverse børneinstitutioner samt været leder af et fortællerunivers for pensionister. BØRN henter netop deres viden og overskud til at kunne rumme andre end sig selv i et gennemskueligt, nærværende, inspirerende, rummeligt, mangfoldigt, originalt og socialt rum med plads til den enkeltes historie. 5) Det som jeg kunne ønske for vore dages børn og familier, er noget mere af det, jeg hentede i min barndoms landsby fra 1959-1979. Nemlig åbenlys indsigt og naturlig lærdom i en gade med en smed, en tømrer, en blikkenslager, en skrædder, en billedhugger, en pottemager, en glasmager, en slagter, en bager, klaverlæreren, fiskehandleren, modisten, frisøren, vaskedamen, telefondamen, posthuset, graveren, kirken, hestestalden, skomageren og købmanden med de 5 døtre bag disken. Hver dag hang jeg ud et af disse steder, så og sansede arbejdsgangene, brugen af værktøjet og lyttede til de forskellige stemmer. En uvurderlig viden formidlet af meget forskellige personer som med hver deres berusende dygtighed satte et evigt print og gav mig følelsen af en rig verden der lå åben for mine fødder. 6) Fritidsordningen skal ikke lukkes ned, men tværtimod befolkes af dygtige håndværkere, kunstnere, videnskabsfolk, musikere, pædagoger og naturspecialister og være en naturlig del af børnenes aktive liv fra de er helt små og i samspil med det lokale miljø og andre oplagte samarbejdspartnere. De skal mærke at de bliver taget 100 % alvorligt og er medspillere i et vigtigt stykke arbejde. 7) Farvel til opbevaring og velkommen til en ny generation af engagerede og indsigtsfulde borgere. musikpædagog Signe Bang deltidsansat i Den Integrerede Institution Krudtuglen og freelance ved Kulturhuse, Biblioteker osv