Høringssvar vedrørende Folkeskolereform - faglig udmøntning

Oprettet: 23. januar 2014
Svarnummer:
43

Indsendt af

Pia Groth

Virksomhed / organisation

Forældrebestyrelsen på Kirkebjerg Fritidshjem

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Høring – Udmøntning af Folkeskolereformen i København Til Københavns Kommune, B&U Udvalget. Vanløse 21 jan 2014, Forældrebestyrelsen på Kirkebjerg Fritidshjem har modtaget 2013-022739 ”Faglig udmøntning” og giver hermed vores høringssvar. Indledende vil vi understrege, at der på nuværende tidspunkt ligger meget få konkrete forslag til udmøntningerne – men derimod flere hensigtserklæringer. Dette vanskeliggør et konkret høringssvar, dog har vi nedenstående 1. "Mulighed for færre timer - med mere personale i klassen" I oplægget fra udvalget står der bl.a. at den åbne skole skal; ”flytte fokus fra undervisning til elevernes læring (..) Vi undrer os over, at ”læring” ses så entydigt som resultat af flere undervisningstimer. Den dannelsestænkning som har sat dét at skabe kreativt tænkende og sociale individer højest er tilsyneladende væk. Det er derfor vores klare anbefaling at man udnytter den dispensation der fremgår af lovforslaget til at skabe færre timer med mere personale i klassen. Den kortere tid i skolen kan så med fordel bruges på gennemtænkte og forberedte emner. Dermed får børnene en kortere skoledag og dermed mulighed for at være længere i fritidstilbuddene. Endvidere kan man ved at benytte fritidsordningernes pædagogisk kvalificerede personale styrke den sociale og kulturelle undervisning i skolen. På den måde kan Københavns Kommune også leve op til målsætningen om at fastholde personalet fra fritidsordningerne. 2. Udnyt de eksisterende pædagogiske ressourcer i fritidsordningerne Det bekymrer os endvidere at man overvejer at inddrage ikke-pædagogisk personale (og frivillige?) i undervisningen. Vi vil derimod anbefale, at man i højere grad inddrager og ind tænker de fritidsordninger, der allerede er tilknyttet skolerne – og som netop allerede arbejder med at styrke ”børnenes personlige og sociale udvikling” Disse medarbejdere kender børnene – og især efter den stigende inklusion i folkeskolen, har flere og flere elever brug for dette kendskab. Denne socialpædagogiske indsats som allerede finder sted, bliver der i høj grad brug for i implementeringen af folkeskolereformen. Ellers vil det direkte skade indlæringen for især de ”inkluderede” børn. På denne måde ville man kunne bruge lokaler, erfaring, kendskab – og ikke mindst pædagogisk uddannet personale. Lad de enkelte fritidstilbud byde ind med netop deres fysiske og faglige muligheder indenfor alt fra sport, kultur, værksteder (gerne i samarbejde med erhvervsskolerne), bevægelse, natur osv. Lad fritidstilbuddene blive en stærk del af skolernes såkaldte ressourcecentre. 3. Stemmeret til alle fritidstilbud Vi har forstået at kommunalbestyrelsen fremover har mulighed for at træffe beslutninger om, hvordan en skolebestyrelse skal sammensættes. Her foreslår forvaltningen så at ”KKFO lederen skal deltage i skolebestyrelsens møder uden stemmeret” For det første undrer det os at det er KKFO lederen der er selvvalgt til at sidde i bestyrelsen – og at han/hun ikke har stemmeret. ”Der søges om dispensation til at der vælges en leder fra et lokalt fritidshjem som repræsentant uden stemmeret” Vores forslag vil være, at der søges om dispensation, således at ALLE fritidstilbud tilknyttet en skole kan være repræsenteret. Og at det bliver MED stemmeret. 4. Udvidelse af forældre samarbejde: I forhold til udvidelsen af forældresamarbejdet kan dette med fordel også indgå i samarbejdet mellem fritidsordning og skole. Især omkring lektiehjælp, hvis dette skal være en del af arbejdet i fritidsordningen. –