Høringssvar vedrørende Flæsketorvet – Betalingsparkering

Oprettet: 8. december 2015
Svarnummer:
40

Indsendt af

Peter Svendsen

Virksomhed / organisation

Advania A/S

Postnr.

1711

By

København

Høringssvar

DEN KØDBY VI ØNSKER • Pointen med Kødbyen er og har alle dage været, at den summer af aktivitet • Alle ophold på Flæsketorvet er og skal være midlertidige – og omskiftelige i løbet af dagen • Det nye sker, når modsætninger mødes og forhold ændrer sig i løbet af dagen • Gamle traditioner og nye erhverv har fundet hinanden og har samme behov for tidsbegrænset parkering • Kødbyen er med sine handlende en gastronomisk generator for byens restauranter og café’er og hver parkeringsplads bruges over dagen af voldsomt mange forskellige • Det skal være muligt at spærre et område af – og hurtigt derefter tage det i brug til en kulturel eller erhvervsmæssig aktivitet • Produktion i Kødbyen bidrager stærkt til den unikke karakter – det kræver adgang og afgang fra varer, kunder og leverandører • Holdbarheden af friske råvarer er kort – og det kræver mange besøgende at få omsætning nok PROBLEMER MED DEN FREMSATTE MODEL • Kødbyens lejere betaler omkostningerne for området, så må de også have adgang til at bruge området • Langtidsparkering vil ødelægge al mulighed for at afvikle arrangementer i Kødbyen • Langstidsparkering vil ødelægge fleksibiliteten i området • Visionen om den kreative Kødby hænger sammen med mennesker og aktivitet IKKE med Park’n’ride og opmagasinering af biler • Kødbyens historiske kerneværdi er funktionalitet – hvis den ødelægges, så ødelægger man kødbyen • Betalingsparkering i Kødbyen vil være lækkert for pendlere, som så kan holde dagen lang eller hele ugen i billig zone tæt på centrum, men ødelægge kødbyen • Der er mange tyve i Kødbyen, hvis vi låser biler af, mens vi kører varer i kælderen, så vil vi få bøder med den nye ordning • Dagsparkerede cykler fylder mere og mere, lægger vi dagsparkerede biler oveni, så sander det hele til • Hvis Inco’s kunder ikke kan parkere, så lukker Inco – lukker Inco, så kan centralkølingen ikke længere hænge sammen økonomisk • Hvis Inco lukker forsvinder de fleste øvrige kunder til detailhandel og flere må lukke • Hvis byens restauranter ikke kan handle i Kødbyen, så skal de enten helt ud af byen og ind igen eller have leveret via lastbiler i indre by • Der er i dag allerede så stor pres på parkeringsforholdene, at kunder bruger en del tid på dels at finde parkering i Kødbyen og dels går langt med varer, fordi der ikke kan parkeres tæt på. • Beboer- og betalingsparkering i Kødbyen vil forværre de massive parkeringsudfordringer, der allerede rammer de erhvervsdrivende, som er afhænge af pladser til deres kørende kunder • Betalingsparkering vil lægge pres større pres på den tidsbegrænsede parkering og kraftig begrænse rotationen i dagtimerne • Den begrænsede mobilitet vil ramme mange erhverv hårdt og i sidste konsekvens tvinge visse til at lukke, da kunderne vil være nødsagede til finde andre alternativerne, hvis de ikke kan parkere i Kødbyen MULIGE LØSNINGER • Godt med ensartede regler i området letforståelige regler i hele Kødbyen. Det kunne være tidsbegrænset parkering i hele området om dagen og fri parkering aften og nat. Det vil tilgode se alle – både erhverv, beboere, restaurationer og leverandører. Og Kødbyens lejere kunne fortsætte med at betale driftsomkostningerne til området. • Hele midterområdet på Flæsketorve må være tidsbegrænset parkering, så investeringen i byrummet med henblik på afvikling af Kødbyens Mad og Marked samt øvrige aktiviteter ikke kastes på gulvet • Vigtigt med håndhævelse af tidsbegrænsningerne, så mobiliteten fastholdes • Ud over beboerparkering aften og nat – vil det også være muligt at etablere endnu flere P–pladser – herunder på multispace-reserverede areal, som ikke er nødvendigt, når al parkering er korttidsparkering.