Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud
Oprettet:
4. februar 2015
Svarnummer:
258
Indsendt af
Personalet KKFO Sortedam
Virksomhed / organisation
KKFO Sortedam
Postnr.
2100
By
Kbh. Ø
Høringssvar
Vi anbefaler, at alle fritidshjemsbørn fra Sortedamskolen går i et kommunalt fritidstilbud, tilknyttet skolen og ikke en klynge.
Under forudsætning af, at der bliver tilført ressourcer til, at etablerer nye fritidshjemslokaler og delelokaler i indskolingshuset, støtter vi forvaltningens forslag om, at fordele de tre klasser fra Færgen på de øvrige Matrikler i fritidstilbudet.
Vi anbefaler, at det nye fritidstilbud bliver en KKFO, således, at lederen forbliver en del af skoleledelsen for, at opretholde det stærke samarbejde med skolen. Jo stærkere samarbejde jo bedre.
Vi anbefaler desuden, at der bliver en høringsrunde nr. 2, hvor alle får mulighed for at kvalificere de endelige organisatoriske og strukturelle løsninger omkring hver enkelt skole, så den endelige model har en lokal forankring og ejerskab, blandt det personale og ledelse, der skal arbejde i de nye rammer.
Fordele:
Det er naturligt for fritidshjemmene, at være en del af skolen, da vi samarbejder omkring fælles børn. I klyngerne vil vi sidde sammen med børnehaver og vuggestuer, som vi ikke deler børn med.
Folkeskolereformen har sigte mod et stærkere samarbejde mellem skole og fritidshjem i fremtiden, med motion og bevægelse, understøttende undervisning, faglig fordybelse mm. som kræver, at kompetencerne hos de voksne har optimale muligheder, hvilket bedst sker, når skole og fritidshjem er tæt knyttet til hinanden.
Samarbejdet og relationen imellem skolens personale og fritidshjemmets personale er stærkere og foregår mere ubesværet, når de bor under samme tag, og dermed mødes på trappen, kommunikerer på skolens intranet, deltager i de samme sociale begivenheder osv.
Når lærere og pædagoger har brug for, at udveksle erfaringer og læring, er der langt flere muligheder, når de mødes i samme hus, især ved den uformelle læring.
For de børn som på forskellig vis er udfordret i fritidshjemmet er det en kæmpe fordel, at have relativ fri adgang til skolens ressourcecenter.
Når vi er fælles om børnene, forældrene, medarbejderne, lokalerne, redskaber osv. kan vi i højere grad udnytte ressourcerne og eventuelt opnå stordriftsfordele.
Det er lettere for ledelsen, at skabe fælles rammer for hele barnets udvikling, når de sidder i samme team. Løsningsmulighederne bliver lettere folde ud når ledelsen er sammen på den daglige drift for både skole og fritidshjem. Der kan skabes en tydelig struktur og pædagogik.
KKFO'en er en lille enhed og kan være sårbar overfor strukturforandringer, som kræver afvikling af kurser, videruddanelse inden for pædagogik, ledelse, TR og arbejdsmiljøet Ved at udvide KKFO'en med tre klasser kan institutionen blive mere bæredygtig.
Ulemper:
Der skal tages højde for, at indskolingshuset også fungerer som lærernes arbejdsplads om eftermiddagen, hvor de skal have rum til forberedelse, mødeafholdelse mm