Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

P.b.v. Fmd. Jens Rastrup Andersen

Selvejende institution Solen og stjernerne

København S

Bestyrelsen for den selvejende institution Solen og Stjernerne har drøftet oplægget og har følgende høringssvar. Grundlæggende er vi bekymret for nærdemokratiet, hvis det bliver en kommunaltstyret ledelse af fritidshjemmene. Den selvejende styreform har bevist sin værdi gennem næsten 80 år. Vi er ligeledes bekymret for selve 1:1 modellen, der ikke underbygger diversitet i valget af fritidshjem med udgangspunkt i børnehøjden. Der skal i vores verden være mindst et alternativ at vælge mellem på hver skole. Driftsoverenskomsten mellem den selvejende institution og kommunen sikrer rammerne, og understøtter mulighed for væsentligt lokalt præ med ansvar for ansættelse af leder og ansvar for økonomien. Det ser vi gerne bevaret, og derfor frarådes at etablere 1:1 kommunalt styret fritidshjem på Amager Fælled Skole (AFS). Solen og Stjerne har bevist at der kan økonomistyres bedre i de selvejende institutioner, end det kan gøres gennemsnitligt i kommunalt styrede fritidshjem i Københavns kommune. Sammenlignet med de 6 sammenlignelige kommuner på landsplan, ligger prisen pr. barn i Københavns kommunes gennemsnit højere end "de 6", og Solen og Stjernerne ligger under "de 6" pr. barn. Det i sig selv bør tale for at bevare den selvejende styreform. Ydermere mener bestyrelsen at samarbejde og forhandlinger mellem skole og fritidshjem bedst foregår mellem ligeværdige parter. Det taler for at skolebestyrelsen ikke skal have ansvaret for skolens tilknyttede eneste 1:1 fritidshjem. Så frygter bestyrelsen at det ikke bliver tale om et reelt samarbejde, men baseret på dekreter fra skoleledelsens side til fritidshjemmet. Fritidshjemmet Solen og Stjernerne som samarbejdspartner med skolen har bevist at ligeværdighedsprincippet og gensidig respekt fungerer aldeles udemærket mellem selvejende institution og skole, endog bedre end mellem skole og kommunale fritidshjem til tider. Ud fra de opstillede modeller har bestyrelsen følgende høringssvar: Fritidshjemmet 1:1 skal selvfølgelig være selvejende! Institutionen bør indgå i et frivilligt pædagogisk netværk for styrkelsens af erfaringsudvekslinger og samarbejder indenfor netværket. Det skal ikke være et økonomisk fællesskab, for at sikre at beslutninger i andre institutioner ikke har indflydelse på den enkelte institution. Det har i vuggestue/børnehaver vist sig en endog meget uheldig indflydelse på økonomierne i den enkelte institution, hvis økonomien ikke bliver styret eller uhensigtsmæssige beslutninger kan få vidtrækkende konsekvenser i andre institutioner i samme klynge. Klynger frarådes derfor generelt. Klyngeledelse er ensbetydende med fraværende ledelse for medarbejderne i dagligdagen, og ledelse bør foregå i samarbejde med medarbejdere på stedet hvor medarbejderne er. Vores høringssvar er derfor at anbefale at etablere selvejende institution i frivillige netværk uden klyngeledelse på Amager Fælled Skole. Bestyrelsen har tænkt en yderligere udbyggelse af fritidstilbudene på AFS, omfattende tilbud for 4.-7. Klasserne og ungdomsklub på området i kombinationen med åben skole / byrum og i synergi med skolens lokaler. De nuværende tilbud i tiden efter fritidshjemmet (0-3. Klasse) er orienteret for langt væk fra skolen og fx med passage over Amagerbrogade. Det kan være en uundgålig udfordring for et barn i 4. klasse at overkomme. Vi ser derfor gerne at tilbudene til de lidt større børn, indenfor samme afgrænsede trekant som skolen ligger på, udbygges. Vi indgår gerne i en dialog omkring dette såfremt der politisk vedtages at fritidshjemmet 1:1 på AFS skal være selvejende. Med venlig hilsen På bestyrelsens vegne Jens Rastrup Andersen Formand