Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Udvidelse af Nordhavn og ny krydstogsterminal - lokalplan 443
Oprettet:
18. august 2009
Svarnummer:
13
Indsendt af
Niels Holmquist
Virksomhed / organisation
Københavns Roklub
Postnr.
2450
By
København SV
Høringssvar
København 18. august 2009
Høringssvar til etableringen af en ny krydstogtterminal,
fra Københavns Roklub
Københavns Roklub skal hermed tilslutte sig de indstillinger, som er fremsendt fra Dansk Forening for Rosport, såvel hovedforbund samt kredsbestyrelsen for København, samt fra københavnske roklubber, i forbindelse med planerne om etablering af en ny krydstogtsterminal i Nordhavnen.
Københavns Roklubs placering i Københavns Sydhavnsområde er i løbet af de sidste 10 år blevet udfordret i og med at havnebassinets anvendelse er intensiveret(motorbåde-Husbåde-badeanstalter-kanalrundfart og sidst havnebustrafik osv.) har bevirket at lokalfarvandet er meget livligt og i mange tilfælde yderst farligt at ro i, især er vores mange nye roere og unge roere udsatte. Mange af disse forhold kan naturligvis relativt let ændres til noget positivt ved en bedre overvågning og regulering af trafikken
Dette sammenholdt med at sikkerhedsforanstaltningerne i og omkring havnens nordlige udløb har gjort det yderligere kompliceret og til tider farligere at ro igennem gør at vi i lighed med Dansk Forening for Rosports indsigelser er meget kede af udviklingen der konstant øger risikoen for at ro i området. Samtidig besværliggøres det yderligere af, at for at kunne komme til at ro op langs østkysten til de øvrige roklubber, vil det næsten med sikkerhed komme til at afstedkomme, at vores medlemmer uforvarende kommer til at overtræde enten DFfR´s sikkerhedsregler eller sikkerhedsbestemmelserne.
Vi har reservation omkring reetablering af en kanal mellem Kalkbrænderihavnen og Frihavnen med mindre den får en bredde så mange både kan passere hinanden uhindret, idet vi forudser en kraftig anvendelse af kanalen.
En reetablerng af kanalen i en passende bredde ville med et slag fjerne alle de forhindringer som er i dag for småfartøjers passage til/fra Københavns Havn og nordpå i Øresund. Forhindringer, som bliver væsentligt forøget ved etableringen af den foreslåede nye krydstogtsterminal.
Endelig kan det anføres at man fra det offentlige omkring anvendelsen af Københavns Havn ønsker at det skal være en havn, som er til gavn for alle og som bruges af alle.
Som tidligere nævnt er der i de senere år sket ændringer i havneområdet der har gjort det vanskeligere at være roer i Københavns Havn ud over de nævnte risici. Her kan anføres:
Væsentlige gener fra hurtigtgående motorbåde, herunder havnerundfarter og havnebusser og dermed konstante bølger og returbølger fra de lodrette havnebassinvægge.
Tidsbegrænsninger i forbindelse med gennemsejling af slusen i Sydhavnen.
Uhensigtsmæssige placeringer af stolper i havneløb samt mangelfulde afmærkninger af lavvandsområderne.
Adgangsbegrænsninger i forbindelse med landgang og husbådes placering.
På Københavns Roklubs bestyrelses vegne
Niels Holmquist
Formand