Høringssvar vedrørende Sprog og integration
Oprettet:
29. august 2014
Svarnummer:
21
Indsendt af
Morten Leer
Virksomhed / organisation
Frederiksgård Skole
Postnr.
2720
By
Vanløse
Høringssvar
Dato: 28/8-2014
Høringssvar fra skolebestyrelsen på Frederiksgård Skole vedr. Sprog og integration
Dette høringssvar forholder sig til bilag 6, ændret ressourceudmelding:
Målsætningen i Københavns kommune (BUF) om at alle børn skal have lige muligheder, og at der skal være fokus på at styrke kerneopgaven i skoler og institutioner på en måde, der vil have betydning for alle børn og elever – men særligt have betydning for de fagligt svageste, har i skolebestyrelsen givet anledning til at drøfte om de eksisterende bevillingstildelingsmodeller på specialskoleområdet tager højde for dette?
Den nuværende model synes ikke at tage udgangspunkt i en konkret vurdering af elevernes specifikke behov. Skolebestyrelsen er enig i, at der skal udarbejdes bevillingstildelingsmodeller på specialskoleområdet, som i højere grad tager udgangspunkt i elevernes faktiske behov ud fra en samlet vurdering af funktionsniveau, hvor kriterier for tosprogethed, den kognitive vurdering, diagnoser og funktionsnedsættelser, socialkriterier og andre indgår.
I den forbindelse ønsker skolebestyrelsen at stille følgende spørgsmål:
Hvad er årsagen til at børn og unge i specialområdet i Københavns kommune, med både generelle indlæringsvanskeligheder og andre diagnoser som f.eks. ADHD og autisme, får tildelt færre ressourcer på nuværende bevillingstildelingsmodel end tilsvarende normalt begavede børn og unge med diagnoser indenfor ADHD og autismespektret i specialskoleregi?
I forbindelse med at forvaltningen senest i foråret 2015 vil fremlægge forslag til ændringer af bevillingstildelingsmodellerne for almene- og specialskoler til ikrafttræden august 2016, ønsker skolebestyrelsen at der i den kommende analyse bl.a. ses på, hvorledes tosprogsprocenten fordeler sig på specialskoletilbuddene i Københavns kommune, og i den anledning få fokus på om alle børn får lige muligheder i forhold til en ressourceudmelding.
Frederiksgård Skole, som er et specialtilbud for elever med generelle indlæringsvanskeligheder, har omkring 60 % tosprogede elever. Heraf er der en stor andel af tosprogede drenge. I forbindelse med specialreformens implementering , ser vi at der er sket en stigning i antallet af elever som har flere/andre diagnoser end bare generelle indlæringsvanskeligheder. Det gør sig særligt gældende indenfor autismespekteret samt på ADHD området.
På vegne af skolebestyrelsen
Gunilla Bender
Formand for Skolebestyrelsen på
Frederiksgård Skole