Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Bus-undersøgelse vedr. omlægning af bus 66 og 12 i udadgående retning i Rantzausgade
Oprettet:
8. januar 2017
Svarnummer:
127
Indsendt af
Martin Kallesen
Postnr.
2200
By
København N
Høringssvar
Med udgangspunkt i at det allerede er besluttet, at Rantzausgade skal trafikdæmpes ved blandt andet at omlægge bustrafikken i retning væk fra centrum:
Omlægning af bussen i retning væk fra byen i form af løsning 1 og 2 vil kun aflaste 2/3 af gaden for bustrafik. Løsning 3 er forkastet af tekniske grunde. Løsning 4 (Via Åboulevard, Ågade og Borups Plads) vil derimod være en aflastning der kommer hele gaden til gavn. Omlægning af bussen i form af løsning 4 vil således medvirke til at aflaste den 1/3 af gaden (mellem Brohusgade og busslusen), som ikke planlægges udført med ensretning. Det må alt andet lige være til fordel for fx Stenurten, Prinsesse Thyra og Brorsons Kirke samt os borgerne der bor i denne ende af Rantzausgadekvarteret.
I Københavns Kommunes eget notat om busundersøgelse ifbm. omdannelse af Rantzausgade (fra 6.12.2016) står der om løsning 4: ”I denne løsning vil der ikke være dobbeltrettet bustrafik i Rantzausgade, hvilket er en tryghedsmæssig gevinst for de bløde trafikanter”.
Det er hele Rantzausgade, der skal ombygges med henblik på at blive Københavns bedste ”hverdagsgade”. Set i det lys vil jeg anbefale at bussen omlægges efter princippet i løsning 4 (Borups Plads) og gerne med et nyt stoppested på Ågade omkring Åbuen.
Angående bus i Hans Egedes Gade (løsning 2):
Ombygning af gaden vil resultere i dobbeltrettet blandet trafik (både busser, biler og cykler) på ydersiden af parkerede biler langs med kantsten i begge sider. Det er netop den situation man ønsker at bygge sig væk fra på Rantzausgade. Det virker uhensigtsmæssigt at benytte denne løsning på Hans Egedes Gade, når netop den udformning ikke ønskes på Rantzausgade.
Bussens arealbehov vil sandsynligvis medføre et bredere vejprofil end i dag i S-kurven Jesper Brochmands Gade/Hans Egedes Gade. Det vil indbyde til højere hastighed for biltrafikken, der benytter vejen som smutvej fra Rantzausgade mod Ågade. Det virker uhensigtsmæssigt.
Ifølge kommunens notater skal der nedlægges yderligere 9 parkeringspladser i denne løsning. Det antal virker urealistisk lavt. Min egen optælling peger i retning af 15-20 pladser, der skal nedlægges i Hans Egedes Gade og Jesper Brochmands Gade for at skabe en tilfredsstillende trafikafvikling for bussen i S-kurven Jesper Brochmands Gade/Hans Egedes Gade.
Endelig er der kælkebakken i Hans Egedes Gade. Når der ligger sne, ender mange af kælkene ude på vejen. Ekstra uhensigtsmæssigt, hvis der også skal køre bus på vejen.
Angående et eventuel ny busstop på Ågade:
Der er undersøgt en lokalisering af et nyt stoppested under Åbuen. Her skal den brostensbelagte kantzone mellem inderste fortovsflise og støttemuren inddrages. I denne kantzone står der imidlertid en støbejernsgittermast umiddelbart nordvest for Åbuen.
Der er desuden undersøgt en lokalisering af et nyt stoppested nord for Laurids Skaus Gade ved skulpturen. Netop skulpturen er med til at begrænse arealet for ventende buspassagerer.
Jeg vil foreslå at et eventuelt nyt stoppested på Ågade først anlægges, når overkørslen fra Laurids Skaus Gade er nedlagt i forbindelse med Metroens åbning. Derved kan busstoppestedet placeres ud for den eksisterende overkørsel således, at ventende passagerer i højere grad kan benytte det åbne areal mellem skulpturen og støttemuren.