Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Bus-undersøgelse vedr. omlægning af bus 66 og 12 i udadgående retning i Rantzausgade
Oprettet:
10. januar 2017
Svarnummer:
137
Indsendt af
Martin Dahl Nielsen
Postnr.
2200
By
København N
Høringssvar
Løsning 4 er den eneste fornuftige løsning:
Bussen drejer ned af Borups Plads, som er en bred, 5-sporet gade, med masser af plads til at svinge ned af Borups Allé - ovenikøbet i et stort lysreguleret kryds, hvor der er markant færre cyklister end fx ved de smalle gader hhv. Brohusgade (knap 2 spor, kæmpe institution, samt konsekvens: "rigid afvikling af den lokale biltrafik og varelevering") og Hans Egedes Gade (pt. 1 spor + mange legende børn på bakken!!).
Det giver ingen mening, at man skulle vælge de smalle gader frem for løsning 4 ((eller MÅSKE løsning 3, hvis svinget ned ad Jagtvej gøres sikkert)).
Det forekommer mig ekstremt uovervejet – eller i bedste fald uoplyst – at Brohusgade (tidligere?) har været politikernes førstevalg?
- Der ligger en meget stor børnehave + vuggestue
- På gadens smalleste sted kan to biler ikke passere hinanden
- Bussen skal svinge, fra den smalle gade, ud på Rantzausgade, hvor der dagligt passerer 14.000 cyklister, og hen over et fortorv, hvor der dagligt passerer mange hundrede børn på vej til en af de mange institutioner/skoler der ligger meget tæt på netop dette område.
- Bilag A: "rigid afvikling af den lokale biltrafik og varelevering til butikkerne i området, og ikke mindst en forringelse af den trafikale forbindelse på tværs af Åboulevard"
- Hvis Brohusgade ensrettes, skal der sættes penge af til at udvide og sikre(!!) Hans Egedes Gade, for at varelevering + anden lokal biltrafik kan komme ud af den ensrettede Rantzausgade. Jeg kan ikke se at dette er med i budgettet for Brohusgadeløsningen?
- Mere trafik i Hans Egedes Gade er en virkelig dårlig idé, da det er gennem et område med svingende veje og mange legende børn her - især om vinteren, da gaden går lige forbi kælkebakken (små børn på små slæder ender ofte ude på Hans Egedes Gade om vinteren).
Konklusion:
Efter min mening er det vigtigste og vægtigste argument for valg af ny busrute: BØRNENES SIKKERHED (samt de bløde traffikanters), frem for fx Movias indtjening, eller økonomien/anlægsøkonomien.
Der er der slet ingen tvivl om, at det er Løsningsalternativ 4, Borups Plads, der er det eneste rigtige valg ((og MÅSKE med Jagtvej som alternativ, hvis højresvinget gøres sikkert)). Et nyt stoppested ved Åbuen eller Laurids Skaus Gade ville være en super god løsning - men hvis Løsning 4 skulle blive fravalgt pga. dette, vil jeg selv og min familie intet have imod at skulle gå de ca. 400 meter ekstra til stoppestedet, hvis vi får mere SIKKERHED i Rantzausgade/Brohusgade/Hans Egedes Gade til gengæld.
Jeg håber virkelig at I tænker sikkerhed og ikke økonomi denne gang. Ellers ville vi faktisk foretrække at busserne kører begge veje gennem hele Rantzausgade, frem for Rute 1 eller 2 - også selvom vi faktisk bor i den del af Rantzausgade, der ville blive ensrettet. Vores børn skal kunne færdes sikkert!
Mvh Martin Dahl, flittig buspassager, cyklist året rundt, og lejlighedsvis bilist
Rantzausgade 42, 1.th.
2200 Kbh. N