Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 4. februar 2015
Svarnummer:
266

Indsendt af

Marianne Ryhl Ollson

Virksomhed / organisation

Langelinieskolens KKFO

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Østerbro d. 2/2-2015. Høringssvar ang. Fremtidens fritidstilbud. Personalet v. Langelinieskolens KKFO udtaler følgende: Som udgangspunkt har det været vanskeligt, at tage stilling til Københavns Kommunes udsendte materiale, idet der ikke er eksemplificeret, for Langelinieskolens vedkommende, hvilke konsekvenser, generelle ændringer på hele fritidområdet, vil medføre for KKFO'en ved Langelinieskolen. Ligeledes savner vi en grundig evaluering af, hvilke konsekvenser Folkeskolereformen har medført på fritidsområdet. En evaluering forud ,ville have givet et bedre grundlag for visioner, for fremtidens fritidstilbud. Som det nu fremgår af det udsendte materiale, skal der ske en reduktion på personaledelen. Det mener vi ikke er realistisk, hvis vi samtidig skal bevare et udviklende og inspirerende tilbud i børnenes hverdag .Det er vigtigt, at fritidsområdet forbliver et attraktivt arbejdsområde. Kun ved at bibeholde fuldtidsstillingerne, kan man tiltrække fagligt kvalificeret, uddannet arbejdskraft. Langelinieskolen er en stor organisation,der er spredt over et større geografisk område på Østerbro. Den består af mange forskellige enheder og faggrupper, såsom specialskole, almenskole, specialfritidstilbud, almen fritidstilbud og elevhjemmet på Danstrupvej i Emdrup. Vi arbejder løbende på at skabe en fælles organisationskultur. Det er vigtig, at der skabes helhed, nærhed og relationer, de steder det er muligt, i hverdagen. Den fælles matrikel med Langelinieskolens indskoling og KKFO er derfor værdifuld i vores arbejde med børnene. Vi vil finde det vanskeligt, at tilgodese helhed,nærhed og tætte relationer, både for ledelse, børn, og personale, hvis vi, tænkes ind i en klynge, med andre, lignende, fritidstilbud. Vores fælles matrikel bevirker, at vi har mulighed for at følge børnene igennem hele dagen, og på den måde skabe nærhed og helhed i deres hverdag. Placeringen skaber også et godt udgangspunkt for samarbejde lærere og pædagoger imellem, som alle børn profitterer af , men især tilgodeser de børn, med diagnoser, som søges inkluderet. Derfor er det vigtigt, at man, fra politisk side, tænker timer ind i fremtidens fritidstilbud, til forberedelse og mødevirksomhed mellem lærere og pædagoger. En homogen pædagogisk kultur, danner det bedste afsæt for dannelse, såvel som indlæring. Vi er glade for, at vores ledelse befinder sig på samme matrikel som KKFOén. Det bevirker, at vores ledere er synlige i dagligdagen. Ledelsen kender både børn og voksne og omvendt. At ledelsen er tæt på dagligdagen, giver den en indsigt, der danner et kvalificeret grundlag for beslutninger i alle forhold, der vedrører KKFOéns dagligdag og fremtid. Personalet kan hurtigt få løst eventuelle problemer, få svar på spørgsmål og søge råd og vejledning. Ledere og medarbejdere får en personlig kontakt og relation, der skaber et bedre psykisk arbejdsmiljø. Ud fra ovenstående betragtninger, konkluderer vi derfor, at KKFOén, også i fremtiden, er den optimale løsning for Langelinieskolens fritidstilbud. Vi har en vision om, at vi kunne være opsøgende bindeled i overgangen imellem børnehave og indskoling, for at sikre den mest optimale skolestart. Desuden ser vi en mulighed i, at kunne udvide åbningstiden og fungere som klub, med tilbud til børn og unge, op til 18 år. På vegne af personalet: Tillidsmand: Marianne Ryhl Olsson. Sendt fra min iPad