Høringssvar vedrørende Flæsketorvet – Betalingsparkering

Oprettet: 14. december 2015
Svarnummer:
80

Indsendt af

Maria Gamrath

Virksomhed / organisation

Restaurant GORILLA

Postnr.

1711

By

København V

Høringssvar

Indsigelse: Betalingsparkering på Flæsketorvet Generelt Kødbyen anno 2015 er et stykke kultur for både hovedstadens indbyggere, som for turister. Arealet spænder over en række aktiviteter, som inviterer til omskiftelighed, da byen har begrænset kapacitet, hvorfor den nuværende ordning med tidsbegrænset parkering er ideel. Den kødbyen vi ønsker, skal summe af liv og ikke blot huse nærtliggendes beboelses køretøjer. Ved at omdanne mange af de nuværende parkeringspladser til betalende parkringspladser samt beboerlicens, fældes den fremtidige mulighed for, at afholde større arrangementer, hvad enten der er tale om koncerter eller madevents. Etableres enten betalingsparkering eller beboerparkering, fjernes arealet, man hidtil har anvendt til afholdelse af større udendørsarrangementer. Økonomiske aspekt Vi på Restaurant Gorilla, lever af at sælge en gastronomisk oplevelse. Vores produkt er friske fødevarer af høj kvalitet, levetiden på disse er ofte lav, hvorfor vores omsætning udvindes, af så mange besøgende gæster, som overhovedet muligt. Selve torvet skal derfor kunne tilbyde, at folk kan parkerer i en periode, hvilke ville være begrænset, såfremt Kommunen udvinder beboerlicens, der vil optage alle de tilgængelige parkeringspladser og derved mindske den nuværende høje omskiftelighed. Gorilla havde hele sommeren 2015 fornøjelsen af, at kunne invitere vores gæster til at sidde udenfor at spise. Såfremt kommunen gennemfører planen, fjernes muligheden for, at tilbyde Gorillas gæster, pladser i solen i det kommende sommerhalvår, hvilke havde stor succes for restauranten. Ligeledes havde Gorilla kæmpe succes med, at afholde et større madarrangement i midsommeren, hvor vi husede langt over 300 gæster en søndag eftermiddag til en gigantisk grisefest. Folk droppede forbi og deltog på alle planer, til mad, til musik og dans. Den åbne lokalitet, inviterede udefrakommende, som blev draget af den glade stemning, hvilke ikke havde været muligt, hvis arrangementet, var afholdte indendørs. Såfremt kommunen vælger at omlægge hele Flæsketorvet til langtidsparkering, fjernes muligheden for sådanne arrangementer. Beboerne i kødbyen vil i fremtiden ikke være i stand til, at kunne stable lignede events på benene, grundet optaget fællesareal. Kødbyens charme er ikke forbundet med et opmagasineringssted for byens transportmidler, det er et stykke kultur, hvor mennesker mødes, hvor de gamle traditioner møder nye, hvor man snuser rundt og indtager indtryk fra den rå detailhandel, til de finere gastronomiske oplevelser, uforstyrret af bilalarmer og parkeringshusstemning. Langtidsparkering vil ligeledes ikke harmonere med Kødbyens faste weekendarrangement ”Mad & Marked”, hvor Kødbyens beboer, hver lørdag og søndag, har haft mulighed for at fodre gæsterne med deres koncepter. ”Mad og Marked” har haft kæmpe succes og tiltrukket mange gæster. Konceptet har tilført en stor tilstrømning af besøgende uden for de øvrige restauranternes åbningstid. Dette vil bortfalde, såfremt Flæsketorvet omdannes til langtidsparkeringer og det fremtidige billede på Flæsketorvet vil være forbundet med en grå parkeringskælder kontra liv og glade dage. Kødbyen i fremtiden Vi ønsker ikke at Kødbyen skal transformeres til er parkeringshus. Det ville ligeledes fjerne muligheden for kødbyens omskiftelighed og signalet udadtil, vil blive forbundet med park´n´ride frem for det rå udtryk kødbyen er forbundet med i dag, hvor der er liv og en konstant gennemstrøm af folk, hvad enten de skal besøge en kunstudstilling, på restaurantbesøg eller handle ind i diverse detailforretninger. Flere modehuse vælger ligeledes at ”skyde” deres kollektioner i Kødbyens omgivelser. Kødbyens location har været med i mange modeblade, indlands som udenlands, hvilke ligeledes vil bortfalde, såfremt Kødbyens fællesareal i fremtiden vil huse adskillig transportmidler. Det er et falske image at udsende, det er ikke hvad Kødbyen står for og det vil dræne den gennemstrøm, som på nuværende tidspunkt er eksisterende. Såfremt langtidsparkeringen gennemføres, vil kunderne til detailhandlen have svært ved, at finde parkering tæt ved de givne forretningerne. I forvejen, er der i Inco´s åbningstid pres på de nuværende parkeringsforhold, hvorfor en gennemførsel af langtidsparkering ville svære situationen og kunderne ville være nødsaget til at parkere endnu længere væk, hvilke ikke er optimalt ved typisk storindkøb. Hvis det skal være besværligt at finde en parkeringsplads, vil detailkunderne søge andre indkøbsmuligheder, hvilke vil betyde lukning af Inco. Har Kødbyens restauranter ikke mulighed for at handle i Inco, vil disse være nødsaget til at handle uden for byen eller få leveret via lastbiler, som vil have svært ved at manøvrere rundt i det fremtidige ”parkeringshus”. Skarpt optrukket, vil langtidsparkeringer i Kødbyen tvinge kørende kunder til både detailhandler samt øvrige besøg i byen, til at finde andre alternativer, det vil betyde mindre tilgang, faldende omsætning og på længere sigte vil Kødbyen emme af tomme lejemål og uden liv. Vi vil helst udelukke dette scenarie, hvorfor Københavns Kommunens forslag bør revurderes.