Oprettet: 14. december 2016
Svarnummer:
22

Indsendt af

luca bortolotti

Postnr.

1720

By

københavn

Høringssvar

Som udgangspunkt er vi flere i kvarteret som er sympatisk indstillet til forslaget om at nedrive benzin tanken og den anden småindustri og erstatte den med et plejehjem, en børnehave og flere friarealer, men vi ser dog nogle problemer i projektet som det er fremlagt i høringsforslaget. Disse problemer falder i 3 hovedpunkter: Byggeriets højde, Den trafikale adgang og De offentligt tilgængelige friarealer på tagene over genbrugsstationen. 1, Byggeriets højde- Den høje bygning (6 etager), vil ikke danne en port til byen, som det er beskrevet i forslaget men snare virke som en sluse, der presser den megen trafik videre ind i den tætte by. Desuden vil den stjæle en masse sollys fra de nyanlagte rekreationsområder og de overfor liggende boliger. Det er også tænkeligt at der vil dannes mere støj imellem de to bygninger da støjen ikke kan 'slippe væk'. 2, Den trafikale adgang- Der er i følge forslaget lagt op til at den trafikale adgang til bebyggelserne bliver af Dannevirkegade, Slesvigsgade, Angelgade og Alsgade. Der er altså set bort fra kvarterets hovedtrafikårer, Enghavevej og Vester Fælledvej, hvilket må undrer. De førstnævnte gader er karakteriseret ved at være næsten udelukkende beboelse, på nær børneinstitutioner og medfølgende bløde trafikanter, og vil derfor være meget generet af øget gennem stømmende trafik på alle tider af døgnet. Desuden vil den tungere trafik (renovation, servicering af erhverv) skulle krydse den nyligt anlagte grønne cykelrute til fare for denne. Og den vil skære på tværs af de nuværende rekreative anlæg- boldbur, parkour og 'bordtennispladsen', men vel også projekterede legepladser på området, hvilket må siges at være stik imod hensigten med oprettelsen af disse frirum. Man kunne overveje at skabe adgang via den foreslået brandvej som løber omkring bebyggelsen. 3, De offentligt tilgængelige friarealer på taget af genbrugsstationen- Selvom alle naturligvis ønsker adgang til eventuelle nyanlagte rekreative arealer, kan det frygtes at disse arealer, hvis de ligger i 1.sals højde, uden synlighed fra gadeplan, kan tiltrække aktiviteter, som ikke er ønskeligt for kvarteres naboer, især om natten. Dette kunne være overnatning, handel med stoffer eller prostitution. Det er utænkeligt at forestille sig at arealet vil være under opsyn eller aflåst om natten, så der foreslås en revurdering af denne del af projektet. Og nej, et skilt på lågen er ikke fyldestgørende.