Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Ny budgetmodel for rengørings- og gårdmandsområdet på daginstitutioner
Oprettet:
13. juli 2012
Svarnummer:
8
Indsendt af
Liv Underdal
Virksomhed / organisation
Klynge Ø3
Postnr.
2100
By
København Ø
Høringssvar
Vedr. ny budgetmodel på rengørings- og gårdmandsområdet.
Nedenstående vækker bekymring i Klynge Ø3 ift. skrivelser sendt ud vedr. ny budgetmodel på rengørings- og gårdmandsområdet.
Opmålinger og tegninger
Det kan undre at denne nye budgetmodel tager udgangspunkt i opmålinger og tegninger, der ikke stemmer. Der er til informationsmøderne blevet orienteret om at alle institutioner siden 2008 er blevet opmålt på ny med baggrund i en vurdering af hvor mange timer det vil tage at gøre institutionen ren. Hvad er så baggrunden for at vi i foråret fik tegninger fra rengøringssektionen som vi blev bedt om at kommentere og som i en del tilfælde ikke var helt korrekte? Jeg bliver bekymret for om timerne reelt set stemmer med de faktiske forhold der er i institutionerne efter denne proces.
Ensartet standard
I høringsbrevet står, at man tilstræber en ensartet standard. Er denne ensartede standard lig med laveste fællesnævner?
Københavns Rengøringssektion
Der tages udgangspunkt i, at opgaven altid kan løses indenfor rengøringssektionens rammer. Kan denne positive særbehandling af rengøringssektionen på længere sigt give en problemstilling for kommunen?
Institutioner uden gårdmand
Det vil have stor betydning økonomisk for de institutioner, der ikke længere får bevilget en gårdmand. Det har tidligere været således at gårdmændene også tog sig af indendørs opgaver.
På gårdmandskorpset egen hjemmeside har de beskrevet deres indendørs opgaver som følgende
Indvendige serviceydelser
Vi varetager stort set alle ad hoc opgaver indenfor.
Vi kan blandt andet være behjælpelige med at:
• udføre mindre flytteopgaver
• udføre mindre reparationer af inventar
• opsætte/nedtage inventar
• udslamme varmtvandsbeholdere
• aflæse og registrere energiforbrug i Agenda 2100
• føre tilsyn med varme- og ventilationsanlæg
• udlufte radiatorer
• føre tilsyn med og udskifte radiator- termostater
• føre tilsyn med bygningen
• udføre mindre håndværksmæssige opgaver
• opsætte, holde opsyn og vedligeholde røgalarmer
• skifte lyskilder på svært tilgængelige steder (i henhold til arbejdstilsynets forskrifter)
• rådgivning
Hvem skal tage sig af disse opgaver når der ikke bevilges en gårdmand? Skal institutionerne ringe til en håndværker for at få opgaverne udført og vil det betyde at institutioner uden gårdmand får bevilget flere penge til denne ekstraudgift eller skal de blot stilles ringere.
Med venlig hilsen
Liv Underdal
Klyngeleder Klynge Ø3