Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 6. januar 2017
Svarnummer:
111

Indsendt af

Liselotte Christiansen

Virksomhed / organisation

Prinsesse Thyras Børnehus

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Høringssvar fra institutionerne Prinsesse Thyras Børnehus (Rantzausgade 48) og Ryvang 1 (Base på Jesper Brochmands Gade 6). Institutionerne Prinsesse Thyras Børnehus og Ryvang 1 ønsker en rolig og tryg Rantzausgade, hvor hele gaden aflastes i forhold til busser. Derfor peger vi på rute 4 som den bedst egnede rute til omlægning af bus 66 og 12. Omlægning via rute 1 er ikke en god løsning for Prinsesse Thyras Børnehus. Det vil resultere i svingende bustrafik i krydset beliggende lige ud for institutionens låge. Det vil gøre en i forvejen utryg krydsning af Rantzausgade mere utryg og kompliceret. Den svingende bus vil accelerere efter svinget lige ud for institutionens forhave, som børnene ofte benytter til udeaktiviteter. En bus der accelerer forurener mere og larmer mere. Omlægning via rute 1 og rute 2 har begge den store svaghed, at der kører busser i begge retninger i den ende af Rantzausgade, hvor institutionerne ligger og hvor forældre og børn derfor færdes. Langt størstedelen af alle forældre og børn kommer til fods eller på cykel og krydser Rantzausgade netop ved Brohusgade, Jesper Brochmands Gade eller busslusen. Svingende busser og dobbeltrettet bustrafik er ikke en god løsning for de mange bløde trafikanter. Omlægning af busserne via rute 1 eller 2 kan næppe betegnes som en forbedring af de trafikale forhold i den 1/3 af gaden nærmest busslusen, hvor vi har hjemme. I Københavns Kommunes eget notat om busundersøgelse ifbm. omdannelse af Rantzausgade (fra 6.12.2016) står der om rute 4: ”I denne løsning vil der ikke være dobbeltrettet bustrafik i Rantzausgade, hvilket er en tryghedsmæssig gevinst for de bløde trafikanter”. Det er hele Rantzausgade, der skal ombygges med henblik på at blive Københavns bedste ”hverdagsgade”. Derfor peger vi på rute 4 som den bedst egnede rute til omlægning af bus 66 og 12 og gerne med et nyt stoppested på Ågade omkring Åbuen (stibroen). Med venlig hilsen Liselotte Christiansen Pædagogisk Leder i Prinsesse Thyras Børnehus og Ryvang 1