Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Udkast til helhedsplanen for Strøget
Oprettet:
22. maj 2017
Svarnummer:
30
Indsendt af
Lilian Sølbeck
Postnr.
1202
By
København K
Høringssvar
Jeg tilslutter mig helt Lotte Juuls og Hanne Kongsgaard høringssvar. Og i det hele taget tilslutter jeg mig scenarie 1 og 2.
For selvfølgelig trænger Strøget til et kæmpeløft både hvad angår oprydning af snavs, renovering, fjernelse af overnattende fremmede, forretningernes kvalitet og gadeudstyr. Det har alt sammen taget overhånd og er ualmindeligt grimt og uæstetisk, og som beboer undgår man helst Strøget. Det er godt, at der nu bliver taget hånd om problemerne. Men pas nu på, at alt det grimme og uæstetiske ikke blot flytter om i de smukke sidegader.
Men der bør også tages hånd om de mange stærkt forurenende dieselkøretøjer - kæmpe-lastvogne og –kassevogne, taxaer - der hver dag kører ind i byen til det hele tiden voksende antal restauranter, natklubber, barer mv.– ofte med motorerne tændt, når de holder stille. For slet ikke at tale om lastbilerne til alle byggepladserne, gade- og lednings-renoveringerne mv. Det er en stor forurenende og støjende belastning for byen og dermed også for beboerne. Hvor blev kommunen løfter af, om at varer til Indre By skal omdirigeres uden for byen til elektrificerede køretøjer, som samler varerne centralt i stedet for, at der kører jeg ved ikke hvor mange forskellige lastbiler ind med de samme varer til forskellige forretninger og restaurationslivet – og selvfølgelig inden for en bestemt tidsramme. Det er alt sammen en stor belastning for Strøget, men også for hele den Indre By.
Men det 3. forslag er alt for vidtgående – især hvad angår parkeringen - og vil i den grad være til gene for os beboere. For slet ikke at tale om den trafik, der vil komme i de mange små, snævre gader, hvis der kun må parkeres et kvarter ad gangen med stor udskiftning af biler til følge. Som beboere må vi også kunne være her - vi lever her, bor her og skal have vores hverdag til at fungere, hvor en bil ofte er nødvendig. Der er meget liberalt erhverv i Indre By, som har brug for, at kunderne kan komme ind til dem, ligesom der også i dag er mange børnefamilier, der kører deres børn til skole, fritidsaktiviteter mv., og måske brug for transport til arbejde, og mange andre behov, hvor der ikke altid er så hensigtsmæssig offentlig transport.
Ellers ender byen med at bestå af airbnb-udlejning og dyre boliger uden bopælspligt – en by uden borgere.