Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Karen Annette Lund

Klynge VAN 1

Vanløse

Høringssvar fra Klyngebestyrelsen VAN 1. Klyngebestyrelsen for VAN 1 har med stor interesse læst høringsudkastet. Vi takker for muligheden for at blive hørt. Situationen i dag: Klyngen ligger med de 5 institutioner med meget få meter imellem sig, hvilket gør, at overgangen fra vuggestue til fritidshjem og klub bliver meget glidende og giver tryghed hos børnene. Klyngen ligger i et meget attraktivt område med grønne- og børnevenligt område. Afstanden til og fra skolen er en stille og godt beskyttet vej. Afstanden på 410 meter er kun af det gode og tjener ikke som argument at lukke institutionerne. Derfor håber vi,at en velfungerende Klynge kan få lov at arbejde videre i det gode spor. Vi anerkender, at der skal laves nogle rammer for fremtidens fritidstilbud, men opfordrer til, at der laves lokale løsninger og at det ikke bliver principper der afgøre vores børns fritids tilbud. Det fremlagte udkast bærer præg af, at der ikke er taget højde for de lokal eksisterende forhold. Her tænker vi især på, de omtalte matriklers størrelse, indretning og udenoms arealer. Vi opfatter nu, at samarbejdet og nærheden mellem forældre og det pædagogiske personale som utroligt positivt. Den tætte kontakt disse har skaber et større udviklings potentiale for børnene,så de trives optimalt. Dette bekymrer vi os for at miste, hvis beslutningen om én stor institution gennemføres. Fremtiden: Vi støtter tanken om nybyggeri, men opfordrer kraftigt til, at dette først i forbindelse med en tiltrængt renovering af Hyltebjerg skole, som er stærkt nedslidt. Særligt hvis man påtænker, at bruge skolens faciliteter i forbindelse med et fremtidigt fritids tilbud. Indtil en permanent løsning står klar og er finansieret, ser vi absolut ingen grund til midlertidige lappe løsninger. På vegne af Klyngebestyrelsen, VAN 1 Formand Karen A. Lund