Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Visionen - En havn af muligheder

Oprettet: 30. september 2013
Svarnummer:
6

Indsendt af

Johnni Balslev

Virksomhed / organisation

gaaentur.dk

Postnr.

1653

By

København V

Høringssvar

En havn af muligheder. Et høringssvar. Det er dejligt at se, at Københavns Kommune nu endelig forsøger at få en sammenhængende udvikling af Københavns havn. Store dele af havnen lå hen som et forsømt industriområde i mange år. Udviklingen af havneområderne langs hovedløbet startede med bebyggelsen af Kalvebod Brygge. De mange kedelige firmadomiciler lagde imidlertid strækningen øde fra 16 til 07. Den lange tænkepause om anvendelsen af de attraktive havneområder havde ikke ført til noget positivt. Der manglede helt klart en holdning til havnens udvikling. I byer som Barcelona, Oslo og Cape Town havde man for længst fået en sammenhæng i de gamle industriområder. De havde i høj grad taget hensyn til, at der skal være liv i mere end kontortiden. Nu er vi heldigvis nået længere. Men det virker stadig, som om havnen ikke har en værdi i sig selv. En havn er ellers også et eventyrligt bindeled til andre lande og andre kulturer. Skibe, husbåde og lystsejlere har deres naturlige plads i en havn. Den skal ikke bruges som rådighedsareal for opfyldning til dyre boliger eller være racerbane for luksuscyklister, der skal piske over broer på kryds og tværs af havneløbet. De mange broer er kun med til at udelukke skibe i havnen. Og skibe har nu engang en mere naturlig ret til havnen end cyklister. Arkitekter har i deres tegninger placeret sejlskibe ud for nye byggerier, eksempelvis ud for Sluseholmen. Det har de gjort, fordi sejlskibe har en stor tiltrækningskraft og understreger havnens værdier. At det så er umuligt at sejle for sejl i den del, var åbenbart af mindre betydning. Når nu Christianshavns Kanal stort set lukkes af for lystsejlere af brobyggeri, vil det være naturlig at give specielt byens sejlende gæster mulighed for at tage den gamle flådehavn ved Holmen i brug. Vi har en unik mulighed for at trække lystsejlende turister fra blandt andet Sverige og Tyskland midt ind i vores hovedstad. Lad os derfor få sejlerne tilbage i havnen. Havnebussen er en fin tilføjelse til livet i havnen. Men hverken Movia eller Arriva føler sig kaldet til at puste mere liv i denne glimrende idé. Derfor er det op til kommunen at stimulere og udbygge det gode initiativ. Det er dog knap så attraktivt at sidde i bunden af havnebussen uden et klart udsyn eller bedre muligheder for at stå uden for i den friske brise. De gamle havnebusser synes temlig uegnede til at tiltrække endnu flere passagere. Havnebusserne er en glimrende idé, der bør udbygges. De er en naturlig del af livet i havnen. For at understrege min holdning til havnen får I et link til en billedserie om livet langs hovedløbet. Uden liv ingen havn. Vi bør undgå præget af en indsø ved at kombinere vandets mentalhygiejniske funktion med eventyr, skibe og aktivitet: http://ferierejsen.com/ferierejsen.com/Kbenhavns_havn.html De venligste hilsener Johnni Balslev Rejsejournalist Redaktør af flere annoncefri vandretursbrochurer om København - gaaentur.dk