Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Østerport II - lokalplan 521 med kommuneplantillæg nr. 43
Oprettet:
20. februar 2015
Svarnummer:
5
Indsendt af
Indre By Lokaludvalg
Virksomhed / organisation
Indre By Lokaludvalg
Postnr.
1466
By
København K
Høringssvar
Teknik- og Miljøforvaltningen har med svarfrist den 20. februar 2015 sendt lokalplanforslaget Østerport II med kommuneplantillæg i offentligt høring via Bliv hørt-portalen.
Borgerdialog
Med annoncering har lokaludvalget gjort borgerne opmærksomme på muligheden for at kommentere sagen på Bliv hørt-portalen samt deltage i forvaltningens borgermøde den 20. januar 2015.
Lokaludvalgets holdning
Lokaludvalget foreslår, at der udarbejdes en helhedsplan for Østerport-området, så området ses under ét, og ikke planlægges "bid for bid". Det er et centralt, væsentligt og dejligt område i København, som fortjener at blive behandlet med omhu.
På side 24 i lokalplanforslaget kan man se, at den gældende fortidsmindebeskyttelseslinje i forhold til Kastellet og Østre Anlæg samt den gældende søbeskyttelseslinje omkring Kastelsgraven knækker i hjørnet ved Folke Bernadottes Alle og Østerport Station omkring grunden, der ønskes bebygget.
Årsagen er, at her har været jernbaneareal. Men det er der ikke længere. Lokalplanen og sagsbehandlingen i øvrigt vedrørende det ønskede byggeri bør derfor tage udgangspunkt i en fiktiv fortidsmindebeskyttelseslinje i forhold til Kastellet og Østre Anlæg samt en fiktiv søbeskyttelseslinje omkring Kastelsgraven, som de ville have været lagt, hvis ikke der havde været jernbaneareal i det hjørne, da beskyttelseslinjerne blev besluttet.
Lokaludvalget opfordrer derfor Borgerrepræsentationen til at behandle byggesagen som en ansøgning om
• dispensation fra fortidsmindebeskyttelseslinjen. Vi gør opmærksom på, at Naturstyrelsen på sin hjemmeside skriver, at der kun undtagelsesvist meddeles dispensation.
• dispensation fra søbeskyttelseslinjen. Vi gør opmærksom på, at Naturstyrelsen på sin hjemmeside skriver, at der skal foreligge særlige omstændigheder, for at der kan dispenseres.
På side 25 i lokalplanforslaget fremgår det, at man vil have et tårn i byggeriet med en max. bygningshøjde på kote 23. Lokaludvalget beder om, at max. bygningshøjde sættes til kote 16.
Østerport station er med dets arkitektoniske kvaliteter det væsentlige byggeri i området, hvorfor det ikke skal overskygges af andet byggeri, heller ikke et tårn.
Dertil kommer, at byggeriet vil virke voldsomt stort, når man står på Oslo Plads, da terrænet falder. Teknik- og Miljøudvalget bør derfor få en illustration af byggeriet fra dette perspektiv, når udvalget skal beslutte lokalplanen.
Lokalplanen og forvaltningens planlægning for området i øvrigt skal tage udgangspunkt i, at der er et stort behov for cykelparkering ved Østerport station. Det bliver større, når metrostationen åbner.
Lokaludvalget foreslår, at forvaltningen hurtigst muligt planlægger og anlægger det nødvendige antal cykelparkeringspladser; gerne i et design som de cykelparkeringspladser, der er ved Nørreport station.
Der bør således etableres overdækket cykelparkering på arealet mellem jernbanearealet og byggeriet, så cyklister får nem adgang til stationen via gangbroen over perronerne.
Derudover bør forvaltningen se på, om der er behov for det antal kørebaner, der er i dag er på Oslo Plads, da der er behov for mere plads foran Østerport til cykelparkering.
Endelig mener lokaludvalget, at det er et paradoks, at der ved et stationsnært byggeri skal være 100 bilparkeringspladser.
Med venlig hilsen
Bent Lohmann,
formand